Los bericht bekijken
Oud 26 april 2017, 22:35   #17
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kan je even toelichten wat die onbalans prijzen zijn ?
ah, als een energieleverancier day-ahead aankondigt dat-ie op een zeker tijdstip op de volgende dag 50MW zal leveren aan het net, maar als het moment daar is blijkt het maar 49MW is, dan moet Elia zorgen dat het net mooi in evenwicht blijft en bijschakelen (of afschakelen bij te hoge productie). Daar zijn verschillende manieren voor, vaak Gas met korte ramp-up en down, dus heel reactief. Merk op dat dus op elk moment een producent met productie met korte ramp-up en down actief moet zijn, want er is onbalans in + en in -. Soms moet Elia kunnen "afschakelen". Gas is op dat vlak goed regelbaar.

Elia schrijft hiervoor contracten uit en dat gebeurt per veiling (dacht ik). Producenten met gas-centrales bieden hier vaak op aan en gebruiken een deel van de productie voor de gewone markt en een deel voor balancing. Gevolg is dat die load factors lager blijven (want ze staan on "stand-by" als het ware)

De producent die de onbalans veroorzaakt moet een "boete" betalen evenredig aan de omvang van de onbalans. Het zijn die prijzen die ik bedoel.

Uiteraard is er een knock-on effect op die contracten: hoe hoger de onbalans-prijs, hoe gewilliger producenten zullen zijn om een deel van hun capaciteit uit de primaire markt te trekken en beschikbaar te stellen aan Elia louter voor balancing, als de prijs maar goed is.

Maar die prijzen zijn dus gedaald, omdat voorspelbaarheid blijkbaar ok is. Er speelt nog meer, zoals maturiteit van de markt (deze markt is relatief nieuw dacht ik; 5-10j of zoiets) en ook de opkomt van Demand-Response (vb. ReStore).

Wat producenten met renewables bvb. kunnen doen is day-ahead marginaal lager quoten dan verwachte output, om onbalans-penalties te vermijden. Productie beperken is makkelijk, bijsteken moeilijker.
Markt- en bidding strategies zijn hier in feite al helemaal op ingesteld.

meer hier: http://www.elia.be/en/grid-data/bala...balance-prices

Als ge technische papers wilt, laat maar iets weten
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden