Discussie: Het VN-Handvest
Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2003, 11:57   #3
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het was helemaal geen pre-emptive Strike. Irak is deze oorlog herbegonnen. De VS heeft enkel het staakt het vuren opgeheven omdat Irak niet langer aan de voorwaarden voldeed. Ze hebben nog een resolutie willen doen stemmen om allies te vinden, maar hebben daar gezien dat Rusland en Frankrijk, wegens economische interesses in Irak en om te verbergen dat ze al jaren VN resoluties aan hun laars lapten, hun veto zouden gaan gebruiken.

Oorlog is natuurlijk nooit mooi, maar voor mij mogen ze eerst Rusland en Frankrijk op het matje roepen en hun veto afnemen omwille van het schenden van specifieke afspraken die gemaakt waren.
Er was en er is nog steeds geen bewijs dat Irak nog massavernietigingswapens had bij het moment van het uitbreken van de oorlog. Dat wil ik eerst en vooral toch op wijzen.
Nu, of Irak aan de voorwaarden voldeed, dat is iets dat de veiligheidsraad, volgens het Handvest, moet bepalen. Dat is juist de hele logica van de VN trouwens. Niet naleven van een resolutie leidt nog niet onmiddellijk tot oorlog: Israel zou dan al een 170 oorlogen aan zijn been gehad hebben (want zoveel resoluties hebben ze over de tijd naast zich neer gelegd).

Je hebt helemaal gelijk dat Frankrijk en Rusland economische belangen hadden in Irak. Irak had trouwens haar olie in euro omgezet i.p.v. dollar (nu is het terug dollar.
Even erbij vermelden dat een VR-resolutie tegen Duitsland wel eens nuttig zou kunnen zijn, 'dankzij' hun heeft Pakistan en via die weg Noord-Korea nucleaire wapens (of staan op punt om...).

Irak heeft inderdaad resoluties overtreden, anderen konden ze niet meer nakomen (vb. ontvoerde westerlingen terug vrijlaten terwijl ze al lang dood waren bij bombardementen). Laat ons aannemen dat Irak ze werkelijk overtreden heeft. Dat laat nog geen oorlog toe, want daar is een nieuwe resolutie voor nodig. En gezien de vorige resolutie van wapeninspecteurs nog in werking was, en ze het nakwamen, zie ik geen reden om halsoverkop oorlog te gaan voeren.

VS wilden oorlog omwille van hun economische interesses, Frankrijk en Rusland wilden geen oorlog omwille van hun economische interesses, zo zie ik het.
Zelf zijn de VS koning in het maken van veto's, dus laat die sancties voor specifieke afspraken' maar achterwege. Wat bedoel je eigenlijk met die specifieke afspraken? Volgens mij is de enige afspraak het Handvest, of vergis ik me?
Lorens is offline