Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2011, 20:51   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik heb dat niet gezegd hé, dat was de eerste koning 'der Belgen.'
Ik denk dat de meest betekenisvolle manier om over 'volkeren' te spreken is door te kijken naar de democratische gemeenschappen in de wereld. We willen allemaal dat landen en democratische gemeenschappen samenvallen (volgens elke basisdefinitie 'democratie'). Vormt Nederland één democratische gemeenschap? Ja, dus is het bestaan van de Nederlandse staat verantwoord. Vormt België één democratische gemeenschap? Neen, dus het bestaan van België is problematisch.

Waarom hechten belgicisten zoveel belang aan staten en instellingen? Waarom aanvaarden jullie niet dat de Belgische staat slechts een instrument is, geen doel? Voor mij is een Vlaamse (deel)staat niet meer dan een instrument dat efficiënter en democratischer moet werken dan het instrument dat we nu hebben. Over 200 jaar kan die staat echter volledig verouderd zijn, dat is dan maar zo.
Wat is me dat toch voor larie. Natuurlijk is België democratisch. Alle wetten die tot nu toe gestemd zijn en die van kracht zijn in België, werden gestemd en aangenomen met -minstens- een meerderheid van de stemmen van de democratisch verkozenen in dit land. Dat gaat van de taalwetten tot de fiscale wetten, van de sociale wetten tot de strafwet, van de burgelijke wetten tot de grondwet. Wat vertelt u toch allemaal.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2011 om 20:55.
system is offline   Met citaat antwoorden