Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2017, 16:51   #33
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Niet dat ik me wil opwerpen als "kenner", maar uit wat ik van Europese geschiedenis heb gelezen lijkt er me niets structureel vooruitstrevend of tolerant in de Spaanse kaliefaten. De heersers hadden zowat absolute macht, en als zo'n kalief toevallig interesse had in filosofie, natuurfilosofie, andere talen en culturen dan verzamelde die allerhande geleerden aan zijn hof en was er een tijd van bloei van "wetenschappen", vertalingen enz... Als zijn opvolger dan weer wat meer godsdienstig aangelegd was werden al die geleerden sito presto weer verbannen, of erger, en brak er weer een tijd van intolerantie en vervolging aan. Het lijkt wel zo dat de "tolerante" heersers meer tegenstand ondervonden van strenge islamieten, die de heersende dynastie dan wel eens gingen opruimen. Zo hebbende Almoraviden en Almohaden de macht overgenomen.

Als er dus een tendens in de islam zelf zou zitten, lijkt me die eerder intolerant.

In principe was dit ook wel zo in Christelijke dynastieën, alleen was er de kerkelijke structuur onder de Paus, en de kloosterorden en later de minderbroeders, die ervoor zorgden dat extreem vrome Christenen andere uitlaatkleppen hadden om oppositie te voeren dan om het zwaard op te nemen tegen de Christelijke naties om het ware Christendom weer te laten zegevieren, zoals in de islam wel gebeurde. Pas met de reformatie en het afbrokkelen van de Pauselijke macht kwamen er ook in Christen Europa godsdienstoorlogen en heersers die zowel kerk en staat regelden. (Calvinisten of Engelse puriteinen bijv.)
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden