Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2004, 17:02   #29
StoneDrake
Vreemdeling
 
StoneDrake's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Stone Drake schreef :

Wie kritisch genoeg met ideeën omspringt en altijd zelf nadenkt over wat anderen hem/haar vertellen kan zich hiervoor hoeden. Dat is te hopen althans.


Het is de taak van het onderwijs ervoor te zorgen dat de kinderen kristisch genoeg worden om met ideeën om te springen.
Deze avond vernam ik nog dat 70 % van onze Vlaamse kinderen Katholiek onderwijs genoot. Een geruststellende gedachte.... zo krijgen ze een degelijke opvoeding menen de ouders. Misschien toch niet zo geruststellend!
Ik heb zelf op een katholieke school gezeten. Als er �*ets is dat iemand volledig atheïst maakt, is het dat wel Ik had dan wel het voordeel een niet-religieuze opvoeding te genieten.
Ik denk wel dat dit het geval is met veel ideologieën. Religie of andere.
Neem bijvoorbeeld het fascisme van de NSDAP waar het onderwijs niet meer diende om de kinderen een kritische geest en zuivere kennis te verschaffen, maar om hen tot "goede, volgzame burgers" om te vormen.
De indoctrinatie in het onderwijs is een belangrijk punt qua macht. De Kerk heeft dit doorheen de geschiedenis geweten en er goed gebruik van gemaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Belangrijk punt is dat je niet zonder ideologie kan: ofwel aanvaard je de heersende ideologie, aanvaard je de wereld rondom jou zonder er vragen bij te stellen ofwel verzet je je ertegen, maar dan kan dit niet anders dan vauit een andere ideologie. Groot probleem hierbij is daat die ideologische actergrond slechts zeer zelden wordt meegegeven. De heersende groepen gaan zeer dikwijls hun ideologie afdoen als 'gezond verstand', 'zo is het altijd geweest', 'zo hoort het' etc.
Klopt grotendeels, maar dat men niet zonder ideologie kan, valt te betwijfelen. Ikzelf baseer me wel op enkele vaste principes (mensenrechten, gelijkheid, etc..) maar volg geen vastgelegde ideologie. Ik maak beslissingen vanuit een "persoonlijke ideologie", gebaseerd op deze principes. Hoewel ik veel ideeën overneem, sluit ik me niet bij een andere ideologie aan, omdat deze vrijwel nooit in lijn ligt met mijn eigen waarden.
__________________
StoneDrake is offline   Met citaat antwoorden