Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2003, 09:36   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Of over het soms toch ook wel niet zo democratisch werken van het BROV, want nu u weer op de proppen komt met Zwitserland zie ik mijn kans schoon; in een bepaald canton in Zwitserland werd namelijk tot een kleine 10jaar gedelen via referendum (waar wel enkel mannen mochten aan deelnemen, want zo was bepaald in de wet) vrouwen het recht om te stemmen ontzegd.
Compleet tegen referenda, en zeker het BROV, gekant zijn getuigt inderdaad van weinig democratisch gehalte. Toch is ook het BROV niet steeds een wonderoplossing die zal leiden tot de ultieme democratie (en misschien belangrijker: de beste samenleving)
Het democratische paradijs Zwitserland bewijst deze beiden.
Als je deze forumkatern nauwlettend leest, dan zal je merken dat zelfs de grootste voorstanders van het BROV grif toegeven, dat het ook geen wondermiddel, noch een waterdichte garantie is bij het vermijden van ondemocratische maatregelen.
Dit verwijt gaat echter a fortiori op voor vertegenwoordigende democratie en particratie. Die voorbeelden zijn legio.
Ik bepleit het BROV dan ook in hoofdzaak als een middel met een hoger democratisch gehalte en als aanvulling op de andere democratische verworvenheden.
De meerderheid van de burgers dient, uit vrije wil en uit vrij verworven inzicht de democratische rechtsstaat en het democratisch ideaal genegen te zijn.
Directe democratie moet groeien, en je voorbeeld klopt, Dies, maar vergeet er dan niet bij te vermelden dat in de minder democratische regimes van dat moment, de vrouwen eveneens lang moeten wachten hebben op stemrecht............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden