Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2017, 14:08   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Nee hoor, dat klopt niet.
Jawel, dat klopt wel. Ik dacht eerst ook van niet maar blijkt dus wel te kloppen.

Citaat:
Koelventilators reageren op de themperatuur van het water en dat die nog blijven draaien na het stil leggen van de motor is normaal, ook bij benzine motors is dat het geval.
Dat is inderdaad wat we aannemen als parate kennis en wat vroeger ook vaak het geval was. Maar om de ventilators na het stilleggen van mijn wagen nog te laten draaien zou ik hem al echt gloeiend heet moeten rijden en dat is mede door een joekel van een radiator amper mogelijk. Mijn dealer heeft nog nooit meegemaakt dat de radiator van mijn type wagen blijft draaien na het stilleggen omdat de motor te warm is. Bij oudere wagens gebeurde dat regelmatig maar hedendaagse wagens vertonen dit gedrag nauwelijks nog. Volgens mijn dealer is het zelfs niet mogelijk omdat, nadat ik de wagen heb stilgelegd, het koelsysteem zonder stroom komt te zitten en dus niet kan blijven draaien. Contact af wil zeggen ventilators af.

Maar: tegenwoordig wordt alles computergestuurd dus kunnen die ventilators ook voor andere dingen ingezet worden. Zoals bv het wegblazen van de hitte en de stank die het regenereren van de roetfilter met zich meebrengen. In dat geval reageren die ventilators niet op de temperatuur van het koelwater maar op het feit dat de roetfilter geregenereerd werd. Bij de eerste modellen kwamen teveel klachten over stank van de roetfilter waardoor men besloten heeft de ventilators te laten draaien om die stank onder de auto onderuit te blazen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden