Discussie: bitcoin
Los bericht bekijken
Oud 21 december 2013, 14:43   #106
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Het zal vast eerder zijn genoemd, maar wat is het nut van bitcoin anders dan als monetair of speculatief instrument?

Ik zie de voordelen van bitcoin: anoniem, makkelijk deelbaar, niet inflatoir (hoewel wel weer als je cryptocurrencies als geheel bekijkt), maar het punt van gebruikswaarde is me niet geheel duidelijk. Bij goud is dat wat helderder, in de zin dat het voor juwelen gebruikt wordt en nog wat toepassingen kent.
Vooralsnog denk ik dat het nogal helpt voor iets om als geld gebruikt te worden om ook een gebruikswaarde te hebben (e.g. goud, zilver), dan wel afgeleid te zijn van iets dat dat heeft (papiergeld). Bij bitcoin mis ik dat, maar ik word graag van het tegendeel overtuigd.
Het hek is van de dam, al wie een computer heeft drukt 'iets' en zegt vervolgens dat dat het nieuwe geld is. Aangezien men nog steeds niet door heeft waar het nu echt om gaat, zullen we weldra langer mogen werken om de 'cryptoschulden' af te lossen. De wereld wordt gekker met de minuut, waar gaat dat nog eindigen?

Citaat:
Er zijn in het afgelopen jaar weinig trends geweest die meer tot de verbeelding spreken dan Bitcoins. Deze 'virtuele valuta', die zelfgemaakt kan worden, heeft in menig tweaker een ware goudkoorts ontketend. De koers van de Bitcoin is, na een rustige start, zeer volatiel gebleken en kende hoge pieken, maar ook diepe dalen. Juist die pieken spreken tot de verbeelding; je kunt rijk worden met geld dat je zelf met je computer kunt produceren. Bovendien accepteren steeds meer instanties deze vorm van 'internetgeld' en kan de valuta op beurzen verhandeld worden voor andere crypto- of traditionele valuta.

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Jitse-...Bitcoin-101517
Het moet gezegd, rijkdom bestaat maar is niet bepaald een getuigenis van geestelijke rijkdom, integendeel

Laatst gewijzigd door tandem : 21 december 2013 om 14:44.
tandem is offline   Met citaat antwoorden