Discussie: bitcoin
Los bericht bekijken
Oud 21 december 2013, 16:21   #115
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Dat zijn inderdaad allemaal voordelen, maar allemaal gebaseerd op monetair gebruik van bitcoin. Het ging me om gebruik anders dan monetair (of speculatief).
Een goed heeft alleen waarde door haar praktisch nut. Laat je niets anders wijsmaken. Het praktisch nut van een monetair systeem is dat het economische calculatie toelaat. De waarde van het ene monetair systeem tegen het andere ligt in de precisie en de kosten ervan. Speculatie is niets anders dan waarde kleven op het nut van een specifieke lening. In het geval van een munt is het een lening op koopkrachtvertegenwoordiging. Wanneer men dus speculeert op Bitcoin is dat omdat de inschatting wordt gemaakt dat economische calculatie preciezer, goedkoper en praktischer is dan bij het traditionele systeem, waardoor besparingen gemaakt worden en de waarde daarvan onder de gebruikers verdeeld wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Kun je hier wat over uitweiden?
https://en.bitcoin.it/wiki/Block_chain

(Hiermee vervalt mijn eerdere uitdaging om Bitcoin eenvoudig uit te leggen.)

De Blockchain is het eerste veilige protocol voor decentrale gegevensbanken. Niet meer, niet minder. Het is belangrijk te begrijpen dat de Blockchain het eerste systeem van zijn soort is in de hele menselijk geschiedenis.

Het ontbreekt mij aan tijd en ruimte om de technische kant uit te leggen (vereist ook veel wiskunde en programmeerkennis) maar ik kan je wel wat meer duiding geven over waar het precies om draait. Daarnaast kan ik je eventueel wel naar bronnen van de wiskunde en code achter de Blockchain en Bitcoin wijsen, mocht je dat willen.

Het probleem dat we tot voor de blockchain hadden met gegevensbanken is dat het moeilijk is de betrouwbaarheid en veiligheid ervan te garanderen. Ik heb het in de breedst mogelijk zin over boekhoudingen zoals die gebruikt worden door overheden, bedrijven en banken om eigendomsrechten en bezittingen op te volgen. Als antwoord daarop bouwden we door de eeuwen heen allerlei systemen gebaseerd op centrale autoriteit om overzicht houden. Probleem is dat al die systemen een single point of failure hebben. Documenten kunnen verloren gaan, beheerders kunnen corrupt worden, gegevens kunnen vervalst worden. Het Blockchain-principe lost alle problemen van autoriteit, authenticiteit en opslag op door het te encoderen in een transparant, gedecentraliseerd, wiskundig sterk algoritme.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden