Los bericht bekijken
Oud 6 december 2017, 10:34   #2037
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Eerst en vooral, deze mening getuigt toch van een iets meer genuanceerde houding dan de "the end is near"-toon in de meeste van uw berichten.

Twee, ge geeft op verschillende punten aan dat ge het eigenlijk zelf niet weet.



Dat stoort mij een beetje, want in de meeste van uw eerdere berichten spreekt ge al dan niet in bedekte termen, over de nakende apocalypse, zonder die te benoemen. Ik vraag die te benoemen en nu zeg je dat je het eigenlijk niet weet en benoemt dan maar verschillende mogelijke toekomsten voor de EU, waar uiteraard een nuttige discussie over gevoerd kan worden. In plaats dan van gehuld in mysterie wat doemdenkerige boodschappen de wereld in te sturen, concretiseer uw mening/bezorgheid en ga de discussie aan.

Een verdere integratie van de EU, met verlies van nationale soevereiniteit ( dat hoeft niet eens negatief of minder democratisch te zijn) is bezwaarlijk een apocalyps. Zullen we dit scenario wat verder uitwerken in deze draad?
Is dit het nu waarover ge zo zwaarwichtig over doet?! Allé, we kunnen ook dáár over discussieren in plaats van om de zoveel uren/dagen een bericht van nakende rampspoed te posten. Wat heb jij en wat heeft de medeforummer daar nu aan?

En op het einde doe je het toch weer he...



...hier laat je weer de optie open van grote apocalyps zonder er eigenlijk op in te gaan. Hoezo geen mooie toekomst?, wat mogen we dan verwachten?..

Ok, niemand heeft een glazen bol, maar kan je beschrijven hoe we stapsgewijs tot de totale ondergang (die jij dacht ik voor ogen had) gaan komen?.


Ik zal beschrijven hoe ik het zie:

De europese economie zal langzamaan aantrekken (dat is nu al het geval). Banken schonen hun balansen geleidelijk aan verder op. Regeringen werken verder aan (met wisselende ambitie) structurele hervormingen. In all kalmte wordt er tegelijk gewerkt aan verdere Europese integratie (bankenunie, misschien een vorm van Eurobonds?, een nieuw verdrag...).

Geen apocalyps, geen oorlog, geen Euro-crash.

Hoe ziet gij het?, ooit was het Griekenland die ons de dieperik ging in sleuren, nu is het Cyprus weer denk ik? En hoe werkt dat dan?, hoe zie je dat? Hoe kan een Grexit (waar nu overigens al geen sprake meer van is) leiden tot de apocalypse, leg het pad eens uit.
Wat denkt ge Zonbron, zullen we onze voorspellingen van 4-5j geleden eens naast de realiteit leggen?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden