Los bericht bekijken
Oud 17 augustus 2003, 10:00   #62
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Nergens trouwens waar het systeem bestaat werden er op dat vlak al anomalieën geconstateerd.
Dat weet ik nu al wel. Het gaat mij niet zozeer over het BROV in de praktijk. Ik wil vooral aantonen dat een aanzienlijk deel van de BROV-voorstanders zich bedient van democratie-ondermijnende argumenten.

Ik zou graag hebben dat de democratie zichzelf definieert door de begrippen "gelijkheid" en "algemeen belang". In de praktijk vertaalt zich dat naar het meerderheidsprincipe. Maar die praktijk moet niet verheven worden tot de kern van de democratie.

Ik ben er niet gelukkig mee dat iedereen spreekt van "Het Volk" ipv "De Burgers". De tweede term legt nochtans de nadruk op de gelijkheid & de veelheid. "Het Volk" daarentegen is een beladen uitdrukking, die een valse connotatie van eensgezindheid in zich draagt.

Nog veel erger vind ik de gelijkschakeling van "Het Volk" met "De Meerderheid". Die gelijkschakeling gebeurt hier heel gemakkelijk (impliciet wel te verstaan). Dat noem ik democratie-ondermijnend. De democratie moet blijven beseffen dat meerderheden slechts tijdelijke verzamelingen zijn van individuele burgers die het tijdelijk eens zijn over één bepaalde aangelegenheid.

Ik vind die discussie om woorden heel belangrijk. Want politiek ligt voor een groot deel in woorden.
wardje is offline   Met citaat antwoorden