Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2009, 20:45   #49
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.558
Standaard

Ik heb de stemtest meegedaan op VRT en VTM. De uitslag past met mijn kiesgedrag. Maar als ik wat dieper kijk. Daar stel ik mij er vragen bij.

Bijvoorbeeld op de VRT “doe de stem test”.
Men vraagt me of de begroting in het rood mag gaan om de economie te helpen.
Ik heb “ja” beantwoord.
Echter, dit met een persoonlijke achterliggende visie.
Deze visie is simpel.

In tijden van hoog conjunctuur moet geoogst worden om een begroting te bekomen met overschot. Meer in detail, er stonden in 2007-2008 vele jobs open in Vlaanderen die niet ingevuld raakten. Terwijl de werkloosheid in Wallonië erg hoog was. Mijn visie is dat de Walen moesten naar hier komen werken om mee te helpen bouwen aan een Belgische begroting in overschot. Werkloosheid uitgaven verkleinen en inkomsten op arbeid vergroten. Daarvoor moet u geen economie gestudeerd hebben om dat te begrijpen.

In tijden van crisis mag volgens mij de begroting in het rood gaan. Op voorwaarde dat de gebruikte euro’s dienen als zaden die kunnen ontkiemen éénmaal de crisis voorbij. Ik zou zelfs de tijdelijke werklozen een programma “ sociale promotie” aanbieden terwijl ze stempelen. Leren werken met bepaalde computer programma’s, een cursus “leiding geven”, een anderen taal leren, ……………. Zodat ze kunnen opklimmen op de ladder éénmaal de crisis voorbij. Want er zullen sporten vrijkomen op de “ladder in het bedrijf” als er nieuwe mensen bijkomen en daar rond een kader moet komen van meestergasten en ondersteunende bureelwerk.

Met bovenvermelde visie bevindt ik me duidelijk in het “rechtse” kamp.

Echter de vraagstelling bij de VRT leverde mijn antwoord een score op in het “linkse “ kamp.

Een andere vraag was bijvoorbeeld “ moet de Vlaamse regering de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen”.

Ikzelf ben 100 % Vlaming. Ik ben realistisch voor “het uitroepen van een Vlaamse staat binnen de Belgische staat”. Een droom is voor mij een onafhankelijk van Vlaanderen. Maar de structuren binnen het huidige België, de wetten die moeten veranderen op Europees niveau, maken een directe onafhankelijkheid enorm complex. Nu de onafhankelijkheid uitroepen van Vlaanderen zou meer vanuit het hart komen dan vanuit de hersenen. Eerst een Vlaamse staat binnen de Belgische staat bekomen en dan een decennia later de onafhankelijkheid uitroepen. Dat zie ik haalbaar. Binnen tien jaar kan er al een Europees leger zijn als voorbeeld.

Dus op de vraag ““ moet de Vlaamse regering de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen” heb ik “neen” beantwoord.

Dit leverde mij een score op bij de partijen die België willen behouden. Daar hoor ik niet thuis.
Kortom, tussen zwart wit die VRT en VTM vragen zit er nog veel grijs.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden