Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2011, 12:12   #172
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

[quote=Paul Nollen;5596162]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is vooral het principe van de trombemuur dat je moet bestuderen Paul

QUOTE]


Moest eens eerst zoeken wat een trombemuur is. Dat is natuurlijk interessant. Ik heb zoiets min of meer zonder dat het toen die naam had .
De gevel (ZZW orientatie) waarachter mijn "te verwarmen kamers" liggen is gedeeltelijk zo uitgevoerd. Ik heb geen isolatie in de spouw (wel langs binnen, en ja ik ken het dauwpunt) en de buitenmuur is gedeeltelijk donkere handvorm. Die muur wordt dus warm door de zon (als ze er is) en reduceert zo de stralingsverliezen van de binnenmur in de spouw. Er is wel convectie stroming naar boven en zo door de halfopen stootvoegen van de scheerzolder wordt het daktimmerwerk gedroogd. Ook door het drukverschil tussen de spouwmuren (drukverschil over het huis) wordt deze luchtstroming, en dus de droging, beinvloed.
Wie denkt dat het plaatsen van zonnepanelen op zijn dak geen invloed heeft op de duurzaamheid zal nog even moeten afwachten. volgens mij kan men niet ongemerkt zijn huis in de schaduw plaatsen zonder dat te merken. Anders wordt het wanneer zonnepanelen als dakbedekking gebruikt worden, zij geven ook warmte af en dat zal een rol spelen voor de dakconstructie. Voor mij zijn "warmteverliezen" zeker niet altijd financiele verliezen. Ge moet ze plaatsen in het geheel van het beleven en behouden van de woning.

Paul
Interessante link voor u : [http://www.nedzink.nl/documentmodule...nt_folder_id=3
Mambo is offline   Met citaat antwoorden