Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2016, 10:28   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De vakbonden hebben verschillende vzw's, dit wees het onderzoek van Peter Dedecker uit.

Ik schreef duidelijk "ik verdenk ....".
In De Tijd van vandaag staat een artikel omtrent een mogelijke extra actie van Deminor tegen ACW/beweging.net rond de winstbewijzen die ze van Belfius cadeau hadden gekregen. Er is in dat artikel ook sprake van het ontbreken van de rechtspersoonlijkheid.
http://www.tijd.be/ondernemen/banken...62918-3095.art

Ik heb daarop gereageerd als volgt:
Citaat:
In het artikel staat:"Beweging.net kan allicht moeilijk worden geviseerd omdat de christelijke werknemersorganisatie geen rechtspersoonlijkheid heeft." Ik heb even de website van Beweging.net geraadpleegd. Er zijn 11 "stichtende leden" (deelorganisaties van het vroegere ACW) en 4 "geassocieerde partners". Op de website staat letterlijk het volgende : "Beweging vzw’ is de organisator van het netwerk beweging.net. Beweging.net is niet zomaar een nieuw netwerk: de stichtende leden ondertekenen een handvest waarin zij zich sterk engageren voor een gezamenlijke aanpak vanuit een missie en visie." Ik begrijp daaruit dat Beweging.net een soort horizontaal netwerk is van ACW-deelorganisaties en zelf geen rechtspersoonlijkheid heeft. Daar boven staat evenwel "Beweging v.z.w." en die heeft als v.z.w. wel de rechtspersoonlijkheid. Of die "Beweging v.z.w." nu ook als een soort rechtsopvolger van ACW en de coöperatieve vennootschappen van de Arco-groep moet beschouwd worden is natuurlijk wat anders.
quercus is offline   Met citaat antwoorden