Discussie: jaren '30 klimaat
Los bericht bekijken
Oud 22 april 2006, 20:30   #35
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny Bekijk bericht
Feit is dat er een onbehaaglijk gevoel bij een groot deel van de bevolking zit. Of dit gevoel al dan niet terecht is doet er in feite niet toe. In tijden van onbehagen is het een reflex dat mensen zoeken naar een leidersfiguur die krachtdadig kan optreden tegen de bron van dit onbehagen. Dat was in de jaren '30 niet anders, met alle desastreuze gevolgen vandien. Het onbehagen was toen een gevolg van hoge schuldbetalingen aan de geallieerden van WW I en de hoge werkloosheid. (achteraf is de keuze voor de sterke leider bijzonder te betreuren geweest). Maar in de jaren '50 en de decennia daarop is er terug iets moois gebloeid. Uiteindelijk is dit voorbeeld niet echt passend, maar wat ik wil zeggen is hetvolgende: dat het mss een noodzakelijk kwaad is om even terug orde op zaken te stellen door drastische maatregelen. Met drastische maatregelen bedoel ik een beleid met zowel carrots en sticks. Sticks, doormiddel van een hard repressief beleid tov straatgeweld enz. Carrots, maatregelen om de niet verloren jeugd op het rechte pad te houden doormiddel van hen kansen aan te bieden, maar hen ook met zachte dwang verplichten die kansen aan te nemen.
Dus een soort van politiestaat, waar ik geen voorstander van ben, maar die wel als noodzakelijk kwaad kan worden gezien...
Beste stanny, ik denk niet dat er echt veel méér 'drastische maatregelen' moeten komen dan het toepassen van de wet.
Bepaalde wetten kunnen misschien iets strenger worden, andere wetten kunnen misschien beter afgeschaft worden.
In het algemeen echter zou ik durven zeggen dat onze samenleving over voldoende wettelijke middelen beschikt om de onveiligheid tot 'aanvaardbare' proporties terug te brengen.

Tegen het 'onbehagen' dat in brede lagen van de bevolking heerst zullen uw 'drastische maatregelen' echter niet veel helpen. Ik vermoed dat die maatregelen voor een grote groep mensen hoe dan ook nooit 'drastisch genoeg' zullen zijn.
djimi is offline