Discussie: jaren '30 klimaat
Los bericht bekijken
Oud 22 april 2006, 21:03   #40
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.394
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny Bekijk bericht

1. Zo is schoolplicht tot 18 jaar, welke middelen zijn er om dit effectief te doen worden nageleefd?

2. Daarnaast zou ik het ook niet slecht vinden dat er op school een vak wordt gecreerd dat leert hoe ons democratisch bestel werkt, en wat juist die burgerszin en plicht inhoudt.

3. als een partij als het VB de grootste is/wordt is er op dit moment iets pathologisch aan de gang.
1. Ik ben zelf eerder voorstander van een soort 'scholingsplicht', en als iemand nu op school, thuis, via 'leercontracten', of in een mengvorm daarvan gevormd wordt, dat is mij eigenlijk om het even.
Wel vind ik het nodig dat erkend wordt dat iemand op z'n vijftiende of zestiende reeds 'geschoold' kan zijn, en dus nog slechts een klein deel van zijn tijd aan verdere opleiding besteed. Overigens kan het weinig kwaad dat 'permanente vorming' maatschappelijk zeer uitgebreid ondersteund wordt.

2. Ik zou - binnen het door u voorgestelde vak - beginnen met een hoofdstuk dat uitlegt wat een school was/is/zou kunnen zijn, vervolgens een hoofdstuk dat helpt begrijpen wat een wijk was/is/zou kunnen zijn, en dan een hoofdstuk over het dorp/de stad, een hoofdstuk over het land, ...

3. Tja, ik kan niet ontkennen dat ik het géén teken van maatschappelijke 'gezondheid' vind dat een partij als het VB zovéél stemmen haalt.
Ik hoop derhalve dat het VB na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 in een aantal gemeenten - twee per provincie lijkt me ideaal - een absolute meerderheid haalt, zodat ze wel verplicht zullen zijn om het bestuur op zich te nemen, en dat helemaal alleen, zodat ze NIEMAND ANDERS nog met schuld zullen kunnen overladen wanneer de boel alsnog in het honderd loopt.
djimi is nu online