Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2012, 19:32   #16
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Je kletst uit je nek

1) moesten we elke vreemdeling automatishc een sociale woning aanbieden dan zouden we geen boetes vd rechter krijgen en die mannen jaarlijks in een hotel moeten onderbrengen
Even wat geschiedenis:

Citaat:
De minister (eigen toevoeging =Marino Keulen die zei dat het moest stoppen om asielzoekers in sociale woningen te stoppen) deed zijn uitspraken in de commissie Wonen van het Vlaams Parlement. Hij beantwoordde een vraag van Belanger Jan Penris over de huisvestingsmaatschappij Onze Woning in Antwerpen. Die weigert nog sociale woningen toe te kennen aan de talrijke asielzoekers die toegewezen zijn aan een OCMW van buiten de stad, maar gedumpt werden in Antwerpen. Met deze ,,burgerlijke ongehoorzaamheid'' wilde de maatschappij de druk opvoeren. De minister kon die geste niet waarderen. Zolang de omzendbrief niet is ingetrokken, is zo'n beslissing namelijk onwettelijk.

Keulen benadrukte dat de federale regering open centra voor de opvang van asielzoekers zal inrichten. In tegenstelling tot de sociale huisvesting is daar ook begeleiding voorzien.

Erkende vluchtelingen kunnen zich wel kandidaat blijven stellen voor een sociale woning. De huisvestingsmaatschappijen kunnen dan weer het contract opzeggen van asielzoekers wier aanvraag is geweigerd en illegaal in het land verblijven. De opportuniteit ervan moeten ze zelf afwegen.
Maar nu de praktijk... toen bekende raakte wat u zegt: veroordeling van België omdat we er niet aan gedacht hadden dat de Snel-Belg truc van Verhofdstadt een enorm aanzuigeffect zou creëren, en we gedagvaard werden voor schending van de mensenrechten. Net alsof we deze mensen hadden uitgenodigd en gevraagd om naar hier te komen.
Nu zijn het er duizend per maand. 1000 mensen die hier volledig ongevraagd naar ons land komen, de handjes open houdend en wachtend op eten, onderdak, medische hulp allerhande, ...
Wat als er morgen één miljoen aan onze deur staan?

De gevolgen:

bv op de website van OCMW Genk

Citaat:
lueerd met het oog op een eventuele uitbreiding naar 10 bedden in 2010.
6. Naar asielzoekers toe organiseert CAW Sonar het wonen binnen het LOI (Lokaal Opvanginitiatief) en ondersteunt de asielzoekers die worden gehuisvest in een doorgangshuis in Genk in afwachting van het vinden van definitieve huisvesting (in het Genkse).
Citaat:
Enige tijd terug ontstond opschudding toen bekend raakte dat Fedasil via immobiliënkantoren woningen probeerde te huren voor asielzoekers, uitgerekend in de buurt van bestaande opvangcentra.
Citaat:
Immobiliënsector vond al 153 woningen voor asielzoekers

Citaat:
Een lokaal opvanginitiatief (LOI) staat, op vraag van de federale overheid, in voor de opvang van een beperkt aantal kandidaat-vluchtelingen. De oprichting is het gevolg van de beleidsmaatregel van de federale regering om in de beginfase van de asielprocedure enkel materiële hulpverlening te voorzien aan kandidaat-vluchtelingen. Doordat de federale centra te weinig plaats kunnen bieden aan deze vorm van hulpverlening, wordt de medewerking gevraagd van de OCMW’s om kleinschalige opvangprojecten te organiseren.

Het LOI in Bornem beschikt over twee noodwoningen die onderdak bieden aan mannelijke, alleenstaande kandidaat-vluchtelingen. De asielzoekers krijgen naast materiële ook psychosociale opvang. Het OCMW zorgt voor huisvesting, levensnoodzakelijke goederen, zakgeld en voeding en staat in voor de dokters- en farmaceutische kosten. De asielzoekers worden op een zinvolle en menswaardige manier begeleid waarbij integratie een heel belangrijk aandachtspunt is.
Zoveel goedheid, een mens gaat er zowaar bijna van janken.

Vorig jaar had ik mijn maximumfactuur bereikt. Niemand die de kosten kwam opvangen. Apothekerskosten zijn daar dan nog niet eens bijgerekend of extra honoraria van artsen!
Inmiddels was mijn inkomen: 0 euro.
En wat zei het ocmw? ... Nee!


Citaat:
2)Schoolverlaters hebben recht op wachtuitkeringen
die uitkeringen liggen op hetzelfde niveau als het bestaansminimum/dop/leefloon (rekening houdend met gezinssituatie)
Komt u morgen met me mee naar het ocmw om het voor mij te vragen.
Context: mijn inkomen is momenteel zero en mijn enige ouder is niet in de mogelijkheid ook mijn levensonderhoud te voorzien.
Wanneer kom je mee om ervoor te zorgen dat ik ook een habbekrats krijg? Ik wacht.


De wachtuitkering is trouwens de uitkering die je krijgt na het doorlopen van je inschakelingstijd, slimmerd.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 oktober 2012 om 19:42.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden