Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2017, 14:31   #40483
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik buig nederig mijn hoofd...
maar pils is in feite niet echt mijn ding. Eeen goede triple van Chimay daartegen.

Terug naar taal: uiteraard is diversiteit belangrijk net zoals het onderhouden via praktijk, zoals uzelf opmerkte. Duits was ooit mijn meest gesproken vreemde taal maar heb het nu al 20 jaar niet meer nodig. Huidig niveau is dus beneden alle peil. Nederlands lees en schijf ik hier + krantenkoppen.be; Frans via meestal TV5Monde. Engels is mijn dagelijkse taal nu (prive, sociaal en zakelijk) en dus stukken beter geworden dan mijn Duits ooit was.
Het kan verkeren zei Bredero...
Wanneer we langs de fabriek rijden, waar de tekst "Ssst... hier rijpt den Duvel" op te vinden is, dan nemen we altijd nederig een beetje gas terug. Een studententijd zonder Duvel was als een ei zonder zout (maar wel met mate he, zowel den Duvel als het zout )

Met Frans heb ik helaas nooit wat te maken gehad, vrijwel enkel Engels of Duits. Duits ben ik als taal enorm gaan waarderen. Toen ik hier twintig jaar geleden naartoe verhuisde, bracht ik een dikke plunjezak met vooroordelen mee. Die is nu toch wel leeg geworden. Duitsers vormen minstens een net zo'n veelkleurige mozaïek als de Noorderlijke en de Zuiderlijke Nederlanden tezamen. Rijnlanders in NRW staan cultureel veel dichter bij Limburgers en Luxemburgers dan bij Berlijners of de mensen uit Mecklenburg-Vorpommern. Zoals DE Nederlander niet bestaat, bestaat ook DE Vlaming, DE Hollander, DE Fransman en DE Duitser niet. En dat is ook goed zo.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden