Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2017, 18:11   #40508
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En de titel van dat werk ?

1° Tenzij ge weer enkele geïsoleerde citaten uit hun verband rukt.....
Als het werkelijk zo is , is het interessant van hun beweegreden na te gaan. Die was misschien eerder strategisch gemotiveerd ?
Ik zie niet in waarom. Is de moderne Groot-nederlander dan schatplichtig aan het gedachtengoed der "taalminnaren"....? Ik heb hierboven reeds uitééngezet wat mij drijft en noch de Statenbijbelgeschiedenis noch de taalminnaren komen daarin voor.
Maar als men er nu effe voor de sport naar zoekt zal men wel tegenvoorbeelden kunnen vinden. IK denk daarbij zo spontaan aan Theodoor Van Ryswyk: Naast zijn flamingantisme toonde hij belangstelling voor het grootneerlandisme, waar hij over schreef: Hier en aan de overkant, daar en hier is Nederland. (WIKi.)
2° Bovendien Wiki stelt in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830) dat de taalminnaren tot één der drie groepen Orangisten behoorden.
Maar de opmerking van De Witte is wel interessant daarom mijn vraag over welk boek het gaat.
De titel van het werk van E. Witte heb ik meer dan eens vernoemd, slimme. En de reden waarom de taalminnaars en de orangisten mekaar niet mochten staat duidelijk geformuleerd in mijn post.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden