Los bericht bekijken
Oud 20 september 2017, 11:42   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

In DS on line van vandaag, een reactie van een vooraanstaande Jood.
Ik heb er geen probleem mee om te zeggen: "Vaarwel, sjaloom en de wind van achter".

Citaat:
‘Een slag in ons gezicht’

‘Zonder besnijdenis geen jodendom. Het besnijden van een man maakt hem tot jood, het is deel van zijn identiteit. Het advies van het Comité voor Bio-ethiek is daarom een slag in ons gezicht, want het raakt aan de kern van ons geloof. Het is respectloos.’

‘Ik heb zelf vier zonen en ze zijn alle vier besneden. Want zo luidt het religieuze gebod: acht dagen na de geboorte, op voorwaarde dat het kind sterk genoeg is, gaat de moheel in de synagoge over tot de rituele besnijdenis van de penis. Deze eeuwen*oude traditie verbieden, is voor ons totaal onaanvaardbaar.’

‘En zoeken naar een nieuwe symboliek die niet raakt aan het lichaam? Het is ijdele hoop te denken dat de Joodse gemeenschap over deze traditie in gesprek wil gaan. Het is zo en het blijft zo, of er is in de toekomst geen plaats meer voor het jodendom in België. Ik denk dat het Comité zich niet bewust is van het belang en de mogelijke impact van zijn advies. Wordt mannen*besnijdenis verboden in België, dan vertrekt de gemeenschap.’

‘De bedenkingen bij de *terug*betaling door het Riziv van een besnijdenis om niet-medische redenen, begrijp ik wel. Ik vind niet dat de samenleving moet betalen voor wat ik uit geloofsovertuigingen beslis.’ (vsa)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden