Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2002, 16:55   #5
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die via thuisonderwijs leerden nadien niet meer problemen hebben dan anderen, wel integendeel. Zie bv.

http://www.fraserinstitute.ca/admin/...homeschool.pdf

Thuisonderwijs is ook helemaal niet zo 'solitair'. Mijn dochter van 15 zit op de muziekschool (ze volgt twee instrumenten), ze zit in een toneelgroep enz.; ze heeft deze vakantie tien dagen op een biologische boerderij gewerkt, een paardrijkamp bijgewoond, en momenteel werkt ze twee weken als stagiair in de dienst heelkunde van een ziekenhuis hier ter stede. De sociale behoeften en het leerritme van opgroeiende kinderen verschillen zeer sterk van het ene individu naar het andere. Mijn zoon van 16 bv. volgt wel muziekschool, en speelt mee in een harmonie, en doet nog wel een en ander, maar minder dan mijn dochter. So what, de ene mens is de andere niet. Mijn oudste zoon , juist 18 geworden, is een zware dyslecticus en leert een heel stuk trager. Maar hij heeft toch ook het grootste deel van zijn ASO-examens achter de rug, zal dit schooljaar allicht zijn ASO-diploma halen en daarnaast ook nog zijn brevet loodgieterij, waarvoor hij al twee jaar avondlessen volgt. Ieder kind is anders; collectieve pijplijnen waar iedereen doorheen moet deugen niet.

Nog een opmerking: het initiatief tot thuisonderwijs is in ons gezin helemaal uitgegaan van de kinderen, die niet meer naar school wilden en mijn vrouw en mij daarover ter verantwoording riepen. Met recht en reden, zo blijkt na deze vier jaren...
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden