Los bericht bekijken
Oud 29 augustus 2002, 08:21   #7
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Ik ben een voorstander van thuisonderwijs. Dat kan verrassend goed gaan. Wij hebben een dochter van 15 jaar en een zoon van 16 jaar, die deze zomer voor de middenjury hun ASO-diploma haalden. Ze beginnen nu aan de unief voor resp. geneeskunde en natuurkunde. Ze hebben nooit een middelbare school van binnen gezien.
Ik vind dat echt "freaky", waarom in godsnaam je kinderen niet naar een gewone school sturen? Een school is meer dan een kennisfabriek, het is als het ware een samenleving in microvorm. Jongeren leren er dus omgaan met allerhande situaties die zich IRL ook kunnen voordoen.

Ik vind echt dat je je kinderen iets fundamenteels ontnomen hebt. Bovendien vind ik het waanzinnig om jongeren van 15-16 jaar naar een universiteit te sturen. Intellectuele capaciteiten hebben daar niets mee te maken. Ik denk dat zeer veel jongeren op hun 15-16 capabel zijn om universitair onderwijs te volgen (Amerikaans onderzoek wees dat al eerder uit). Maar daar gaat het niet om, kennis wordt niet in een "hol vat" gegoten, het moet ingebed raken in een persoonlijkheid en een bepaalde emotionele setting.

Anderzijds zijn zulke kinderen hoe dan ook vervreemd van hunleeftijdsgenoten en zelfs van een flink stuk van de samenleving.
Hoe je het ook wil draaien of keren ze zullen zichzelf als "anders" beschouwen, wat ik maatschappelijk gezien geen schitterende evolutie vind.

Ben jij één of andere religieuze dissident of wat?
Sorry, maar dat soort indruk geef je wel...freaky....
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden