Discussie: Welk Europa nu?
Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2012, 10:23   #59
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ook een Knacklezer?

In deze draad heb ik opnieuw weer argumenten gegeven, onder meer met betrekking tot belastingen.

Ik begrijp wel waarom je vindt dat ik geen argumenten geef. Jij verstaat onder een argument een drogreden.

Hoewel ik niet heb bijghouden welke drogredenen je gebruikt, kan ik wel de meest gebruikte opnoemen van de eurofoben of eurodebielen.

Favoriet is de valse analogie (drogreden 1), en vooral het acroniem EUSSR, een samenvoeging van EU en USSR. Het is niet verwonderlijk dat deze vergelijking vooral in rechtse kringen zeer populair is, de Sovjet Unie was immers decennia lang de ultieme vijand van het vrije Westen. Communistenangst, wie is er niet groot mee geworden? Zo is op de website van de PVV Groningen een prachtig staaltje te lezen: "Het verschil tussen arm en rijk zal in ons land steeds meer zichtbaar worden door de wurggreep van de EUSSR."
Hoe idioot de term EUSSR is zal de historisch bewuste lezer niet ontgaan. Voorzover bekend is de EU niet gesticht na een bloedige revolutie en daaropvolgende burgeroorlog. Ook zijn er nog geen bewijzen geleverd voor een Europese Goelagarchipel waar miljoenen dissidenten worden gemarteld en vermoord. Of van bewust geplande hongersnoden en massadeportaties. Toch is Brussel het nieuwe Moskou.
Waarom? Omdat de EU haar lidstaten tegen hun wil zaken opdringt en soevereiniteit afneemt en is dat niet precies wat Stalin deed? Nee, natuurlijk niet. En Brussel kan dat niet doen, want de macht binnen de Unie (de Europese, niet de Sovjet-) ligt bijna volledig bij de nationale regeringen. De EU is geen staat, maar een samenwerkingsverband van onafhankelijke, democratische landen. Het tegenovergestelde van de USSR dus.

Maar waag het niet daarop te wijzen, want dan volgt de ad hominem (drogreden 2). Je bent dan een eurofiel, Gutmensch, een landverrader.

Bovendien, drammen eurofoben tot vervelens toe, die term EUSSR is uitgevonden door ene Vladimir Bukovski, nota bene zelf een voormalig Sovjetdissident! Dus moet het waar zijn want hij heeft er verstand van. Een mooier voorbeeld van een ad verecundiam (drogreden 3) zult u zelden horen.

De flauwekulvergelijking met de Sovjet Unie gaat sommige EU-haters zelfs niet ver genoeg. Dus wordt het eeuwige, het ultieme argument erbij gesleept: de reductio ad Hitlerum (drogreden 4), ook bekend als de Godwin. Vanwege het ongelukkige toeval dat de Duitse kanselier Angela Merkel nu eenmaal de touwtjes in handen heeft tijdens de eurocrisis, vinden sommige malloten het nodig de EU "Het Vierde Rijk" te noemen. "Hitler wilde ook een verenigd Europa", is een veelgehoorde Godwin op Het Net. Het bij eurofoben populaire Europarlementslid Nigel Farage, leider van de United Kingdom Independence Party, meent dat Brussel het nieuwe Berlijn is. En hij is niet de enige.
Leuk dat je even een analyse maakt. Maar ik heb nog nooit de term 'EUSSR' gebruikt (sla mijn posts er maar op na desnoods). Dus de hele verdere uitleg is niet op mij van toepassing.


Citaat:
Voorzover bekend is de EU niet gesticht na een bloedige revolutie en daaropvolgende burgeroorlog. Ook zijn er nog geen bewijzen geleverd voor een Europese Goelagarchipel waar miljoenen dissidenten worden gemarteld en vermoord. Of van bewust geplande hongersnoden en massadeportaties. Toch is Brussel het nieuwe Moskou.
Als we dan toch over deze, ietwat irrelevante, vergelijking bezig zijn. De EU is een financiële en economisch-politieke dictatuur. Het doel is om op de rug van een zo groot mogelijke bevolking, zoveel mogelijk geld te vergaren, en liefst zonder dat deze burger daar iets aan kan veranderen. In die zin moet er niemand gemarteld, gedeporteerd of bestreden worden in een burgeroorlog. Sterker nog, dit kan alleen maar negatief uitdraaien omdat dit een deel van de (overigens snel vergrijzende) bevolking onderuit zou halen, de economie zou schaden en bovenal de mensen hun eigen sneller zou doen opengaan.



Citaat:
De flauwekulvergelijking met de Sovjet Unie gaat sommige EU-haters zelfs niet ver genoeg. Dus wordt het eeuwige, het ultieme argument erbij gesleept: de reductio ad Hitlerum (drogreden 4), ook bekend als de Godwin. Vanwege het ongelukkige toeval dat de Duitse kanselier Angela Merkel nu eenmaal de touwtjes in handen heeft tijdens de eurocrisis, vinden sommige malloten het nodig de EU "Het Vierde Rijk" te noemen. "Hitler wilde ook een verenigd Europa", is een veelgehoorde Godwin op Het Net. Het bij eurofoben populaire Europarlementslid Nigel Farage, leider van de United Kingdom Independence Party, meent dat Brussel het nieuwe Berlijn is. En hij is niet de enige.
Die vergelijking gaat in zekere zin wel op (niet helemaal, zie het verschil economisch-politiek en het raciaal-levensbeschouwing). Al is het betrekken van Merkel daarin natuurlijk complete onzin. De Duitsers zijn met de meesten, hebben de grootste economie en betalen voor bijna ieder ander lid in de Unie. 'Wie betaalt, bepaalt', het is dus maar logisch dat zij het meeste te zeggen hebben. Wie zo nodig in de eurozone wil blijven, moet het gezag van Duitsland maar aanvaarden.

Ik vind dat Nigel Farage heel erg vaak gelijk heeft, en hij is zowat de enigste die zegt waar het op staat, maar zijn vergelijkingen met wo2 en Duitsland nu, zijn vrij belachelijk vind ik. Anderzijds trekt het de aandacht, Nazi-Duitsland was een dictatuur, en de EU gaat dezelfde weg op. Om dat duidelijk te maken, kan hardere taal wel eens werken natuurlijk.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden