Los bericht bekijken
Oud 6 april 2017, 19:50   #1034
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat klopt allemaal, het is een nature, nurture verhaal. Ik kan nog toevoegen dat gedrag wordt gestuurd door emoties en dat gelaatsexpressie voor bepaalde situaties of gebeurtenissen bij alle volken gelijk is; dus genetisch bepaald. Mijn punt was het volgende



Menselijk gedrag is ook cultureel bepaald, en dan bedoel ik in de eerste plaats sociale gewoonten, omgangsvormen, soorten vermaak, de bestuurs- of staatsvorm en de toepassing van technische hulpmiddelen bij de jacht, landbouw, transport en, nog maar zeer recent, geneeskunde, en zo voort. Die laatste 'gedragingen' spelen relatief nog maar zeer kort een rol in de fitness van populaties en heel merkwaardig is dat veel moeite wordt gedaan om ze werekdwijd te ondersteunen. Het effect er van is dat populaties met behulp van die culturele kennis en verworvenheden een hoge mate van kunstmatige fitness bereiken en dat de wereldbevolking in een angstwekkend tempo groeit.

Ik ben niet uit op een academische discussie. Er is in de rubriek al meer dan eens beweerd dat de evolutie niet beperkt is tot de genetica. Sommigen zien ook de huidige technische kennis en verworvenheden als kenmerken van de menselijke soort, als ondeel van het fenotype. Zo wordt de bionische mens, een robot, gezien als een nieuwe soort die door de evolutie is voortgebracht. Dat noem ik onzin. De evolutie is beperkt tot de biologie en techniek is een cultuurverschijnsel.
Ja, we wéten wat ge bedoelt, en ge vergist u. Het is de typische antropocentrische filosofie dat de mens met "cultuur" de evolutie is ontstegen.
Maar zoals ik, en anderen u hier proberen duidelijk te maken, cultuur en techniek zijn ook een deel van de evolutie. Als wij bvb. u erop wijzen dat dieren ook cultuur en techniek hebben, dan komt er bij u geen antwoord.

Het beste voorbeeld (eigenlijk heeft het geen zin dat ik u voorbeelden geef, want ge gaat er nooit op in) is taal. Een taal volgt de wetten van de evolutie op dezelfde manier als een soort. Een taal ontstaat, kent een hoogtepunt, verdwijnt weer, of evolueert in een andere taal. Voor elk onderdeel van cultuur of techniek geldt net hetzelfde.

De mens is op geen enkele manier anders dan een dier, en dat is NIET ERG!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden