Los bericht bekijken
Oud 30 december 2014, 17:22   #79
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
Waar heb ik gezegd dat daar een meerderheid voor is? Dat is mijn mening, een mening die gebaseerd is op sterke fundamenten die verder gaan dan de waan van de dag.

De reality check stond ervoor dat jij een principe neerschreef, niet over wat eventueel hypothetisch het beste zou zijn, maar dat universeel geldend zou zijn, met name dat grenzen die gefixeerd zijn in de tijd de beste garantie zijn op vrede en stabiliteit. De talrijke voorbeelden tonen aan dat dit niet zo is, dat het tegendeel eerder waar is. Daar probeer je handig van weg te fietsen door een tegenaanval te starten. Maar mislukt. Hiermee geef je zelf impliciet toe dat je je zaak niet kan hard maken: vaststaande grenzen, geef je impliciet toe, zijn geen garantie op vrede.

Zeker, wanneer wij met een legertje Belgen het zuiden van Nederland gaan bezetten en zo een grenscorrectie forceren, zal dat inderdaad geen vrede waarborgen. Wanneer blijkt dat een splintertje grond in Baarle-Nassau eigenlijk bij Baarle-Hertog hoort, is het niet meer dan fair dit correct te regelen. Zo bleken de hertekening van de grenzen van België in de XXIV artikelen de garantie op bijna een eeuw vrede, waarbij de agressie kwam van een andere agressor in de Eerste Wereldoorlog. Zo zijn Tsjechië en Slowakije in vrede uit elkaar gegaan. Een burgeroorlog in de Sovjetunie is vermeden door ze uit elkaar te laten vallen. Zweden en Noorwegen: geen vuiltje aan de lucht. Oost- en West-Duitsland herenigd: geen enkel probleem. En de EU: Israël moet maar splitsen in Israël en Palestina. Als dat geen grens trekken is. Net zoals ze gedaan hebben in Kosovo.

Neen, het raakt kant noch wal wat je schrijft, je zal weer moeten op de man spelen wil je hier nog uitraken.
Herlees eens wat ik (meerdere keren) schreef :
-in ons west europa
-dat stabiele grenzen kent sinds 1945
-en waar een supranationale organisatie (EU) is
-blijkt er ondertussen al 70 jaar stabiliteit en vrede te zijn.

Van daaruit is mijn conclusie : voor ons hier in de EU is stabiliteit van de bestaande grenzen de beste garantie om die vrede verder te kunnen zetten.
Ik heb voldoende keren geschreven dat dit niet noodzakelijk opgaat voor andere landen. Dat is mijn zorg ook niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden