Los bericht bekijken
Oud 20 november 2003, 13:51   #23
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Quote:
Deze partij wilt immers net als jij ook een sterkere democratie maar kiezen daarvoor een andere weg*.

Toon me die andere weg dan maar eens, en we zullen hem toetsen aan wat de basisdemocratie voor ons zou kunnen in petto hebben.
De N-VA had, dacht ik, enkele initiatieven om de macht van parlement te versterken ten koste van die van de regering. Het blijven echter druppels op een hete plaat.

Citaat:
Quote:
Richt je pijlen toch op de partijen de de ware schuld dragen van het democratisch deficit in dit land: VLD, CD&V, SPA en hun Waalse tegenhangers.

De VLD som je eigenlijk een beetje onterecht op in je lijstje anti-democraten.
Zeker in woord, bij monde van Verhofstadt (toen nog oppositie) en ook Herman De Croo, is er bij de de VLD wel degelijk intentie en zucht naar meer democratie aanwezig dan bij de anderen die je daar terecht als schuldigen aanhaalt.
De VLD onterecht opgesomd?! Van zodra ze aan de macht waren hebben ze het tegenovergestelde gedaan van wat ze in de oppositie opperden. Dat is zowaar nog een ergere vorm van anti-democratie!

Citaat:
Quote:
(*) Ik denk persoonlijk niet dat de parlementaire democratie nog valt te redden.

Toch wel.
Mits aanvulling d.m.v. directe democratie: bindende referenda op volksinitiatief, en correctieve referenda.
Ik hoop het. Er zal inderdaad wel iets drastisch moeten gebeuren om de huidige negatieve spiraal te doorbreken.

(Er staat deze week in de Knack een zeer interessant interview met Prof. Dewachter betreffende deze problematiek )
Xenon is offline   Met citaat antwoorden