Los bericht bekijken
Oud 8 november 2016, 04:29   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.256
Standaard

Libro


Citaat:
Nog een paar eeuwen geduld dus . Anderzijds ben ik blij dat je de evolutie binnen de Europese christelijke kerken erkent, dus kom niet meer af met 'ja maar in de Bijbel staat...' of 'weet je wel wat de katholieken indertijd uitspookten' als drogreden om islamterrorisme goed te praten.
JA, maar de verlichting is in West-Europa ook al begonnen eind 18de eeuw.
Die mensen komen uit achterlijke dorpen in Marokko en Turkije. Zoiets heeft tijd nodig. Natuurlijk moest er meer integratie zijn, van beide zijden, zouden de Europese waarden sneller doordringen tot die gemeenschappen. Het helpt natuurlijk ook niet dat Golflanden hier het extremisme komen financieren.
Culturele tradities zijn trouwens moeilijk uit te roeien, zo heb je in de VS nog steeds een Siciliaanse maffia, hoewel Sicilianen al meer dan 100 jaar in de VS leven.

Citaat:
En hoe verklaar je dan dat Putin met succes de orthodoxe kerk zo kan promoten? Onderschat de spirituele behoeftes van een mens niet: als louter materialistische opvattingen de religie moeten vervangen, dan krijg je altijd een fundamentalistische terugval.
Is eerlijk gezegd ook meer schijn dan iets anders. De meeste jonge Russen gaan ook niet elke week naar de kerk. Ze vinden het een toffe traditie, maar meer als iets cultureels. Weinigen leven zoals de kerk dat zou willen. De trouwste bezoekers blijven de oudjes, die opgegroeid zijn in de jaren 20 toen de ontkerkelijking zich nog niet doorgezet had. (Rusland was tot dan veel religieuzer dan België, de orthodoxe kerk bepaalde het hele leven op het platteland). Ja mensen hebben spiritualiteit nodig. Stalin begreep dat, en vormde een cultus rond de communistische partij, en het werkte. Hetzelfde zag je, maar nog veel uitgesprokener, in China.

Citaat:
Het klassieke riedeltje maar vergeet niet dat men hier quasi gratis van zeer goed onderwijs geniet, maar dat men daar dan wel de handen voor uit de mouwen moet steken. En daar wringt het schoentje.
Maar de "zwarte scholen" zijn wel van een andere kwaliteit dan de "blanke scholen". Ik denk niet dat de meeste Marokkanen luiaards zijn, daarvoor ken ik er te veel.
tomm is offline