Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2011, 21:07   #55
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat is me dat toch voor larie. Natuurlijk is België democratisch. Alle wetten die tot nu toe gestemd zijn en die van kracht zijn in België, werden gestemd en aangenomen met -minstens- een meerderheid van de stemmen van de democratisch verkozenen in dit land. Dat gaat van de taalwetten tot de fiscale wetten, van de sociale wetten tot de strafwet, van de burgelijke wetten tot de grondwet. Wat vertelt u toch allemaal.
De normale dynamiek van democratische staten bestaat niet in België. Een democratische staat vraagt de mogelijkheid tot nationale debatten in de nationale media met nationale politici en partijen. Er zijn echter geen nationale partijen, er zijn weinig politici die echt langs beide zijden gekend zijn, er worden haast nooit nationale debatten georganiseerd. Ziet u al een 'Nationaal Debat' in een Leuvense aula georganiseerd en gevoerd worden (ook over thema's die niet communautair geladen zijn)? Iedereen vindt het normaal dat debatten in Leuvense aula's enkel met Vlaamse politici gevoerd worden, omdat het gewoon technisch niet mogelijk is dit nationaal te organiseren (taalprobleem, 10+ partijen) en het ook weinig relevant is (onze democratische gemeenschap is Vlaams en niet Belgisch).

Dit totaal ontbreken van democratische dynamiek, dat ook blijkt uit de totaal verschillende electorale evoluties, is voor mij het grootste probleem voor België, en de hoofdreden voor mijn bewering dat België een onland is.

Overigens is een ander fundamenteel probleem van de democratie in België het gebrek aan gelijkheid. Er is altijd veel vrijheid geweest in België, maar die vrijheid gold en geldt altijd iets meer voor bepaalde groepen in de samenleving dan voor andere. BHV is misschien 'symbolisch', maar respect voor het gelijkheidsbeginsel beschouw ik ook wel als een heilig 'symbool.'

Laatst gewijzigd door respublica : 19 juni 2011 om 21:18.
respublica is offline   Met citaat antwoorden