Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2003, 09:27   #5
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Als het BROV wordt onderworpen aan een toetsing aan de grondwet, en als de stemplicht blijft gelden, heb ik niet langer principiële bezwaren tegen het BROV. Ik heb er dan evenwel nog een rits praktische (om er maar eentje te noemen: dat kost centjes).

Citaat:
Je kan nu blanco stemmen, waarmee je de keuze duidelijk aan de anderen overlaat. Waarom je dan nog tot het stembureau begeven. Als je niet wenst mee te doen aan het bestuur, dan doe je dat niet. De stemplicht heeft niet tot gevolg dat mensen geïnteresseerd zijn in politiek.
Dat heb ik niet beweerd. Je kan nu inderdaad blanco stemmen, wat overeenkomt met thuis blijven in een bestel zonder stemplicht. Ik zie evenwel dat in landen met enkel stemrecht, procentueel véél meer mensen thuis blijven dan er hier blanco stemmen. Dat die mensen die daar thuisblijven en zogezegd geen mening hebben, eigenlijk toch een mening blijken te hebben als je het maar uitdrukkelijk vraagt. Dat zij wel degelijk een mening hebben, maar enkel te lui zijn om op te staan en naar het stembureau te trekken.

En dat bedoel ik met: in een democratie is iedereen per definitie bij de staat betrokken, niet enkel de politiek geïnteresseerden. En dan moet iedereen ook uitdrukkelijk naar zijn mening gevraagd worden.

Als het u toch niet interesseert wat de politiekers beslissen, en als je daar niks mee te maken wil hebben, kun je nog steeds verhuizen naar Birma bijvoorbeeld. Daar hebben ze dat zelfs graag dat je je niks van de politiek aantrekt.
wardje is offline   Met citaat antwoorden