Discussie: Coöperatieven
Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2003, 17:54   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik vind het wel een interessant idee. In Nederland - en in Vlaanderen vast ook wel - had je vroeger (en nu met internet weer) coöperaties, die door grootschalige inkoop en het uitschakelen van (tussen)handelaren een lagere prijs konden vragen voor hun producten en hun winsten uitkeerden aan de leden. Er waren consumenten-, verbruiks- en landbouwcoöperaties. Jouw voorstel is eerder een productiecoöperatie en mijn encyclopedie zegt mij dat die - de eerste werd in 1859 door Godin in Frankrijk opgericht - in het verleden niet al te succesvol bleken (alleen woningcoöperaties wel), maar het is natuurlijk het proberen waard. Aangezien jij je er in verdiept hebt, zal je de achtergronden beter kennen.

Wat ik me wel nog afvraag is hoe volgens jou het loon moet verdeeld, wat bedoel je precies met "ieder mens werkt naar wat hij kan, ieder mens krijgt naar wat zijn behoeften zijn". Het lijkt me niet verstandig om het communistische systeem te gaan hergebruiken, waar arbeiders niet werden aangespoord om arbeid te verrichten omdat iedereen toch even veel loon kreeg. Ik denk dat er toch eisen moeten gesteld aan de inzet van de leden van de coöperatie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden