Discussie: Coöperatieven
Los bericht bekijken
Oud 22 februari 2003, 09:09   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het "ieder mens werkt naar wat hij kan, ieder mens krijgt naar wat zijn behoeften zijn" is een oorspronkelijk communistisch principe, dat pas helemaal op het einde van de revolutionaire hervorming kan ingevoerd worden in de maatschapij. inderdaad is het zo dat de huidige werkmensen op dit vlak nog te 'kapitalistisch' ingesteld zijn. Wat de verdeling van die lonen betreft stel ik het zo: hoe zwaarder het werk hoe meer loon (nu is dat zowat het omgekeerde). En ik denk dat luilakken wel door de collectieve groep werknemers onder druk zullen worden gezet om toch te werken. Misschien het meest belangrijke dwangmiddel is wel dat zij, hoe harder ze werken, hoe meer verdienen. Immers, in kapitalistische bedrijen maakt het niet veel uit of ze het deftig aanpakken of op hun gemakje doen: ze verdienen evenveel, de winst gaat in de zakken van de baas. En ten tweede, zulke coöperatieven zijn een godsgeschenk voor de arbeiders, dat zullen ze toch niet willen kwijtspelen door wangedrag? Ik denk dat coöperatieven net een aanzet zijn tot meer prestaties: ze werken immers voor zichzelf.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden