Discussie: Coöperatieven
Los bericht bekijken
Oud 29 april 2003, 15:22   #13
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Jawadde, zoveel goei kritiek! Ach, tmoest er ooit eens van komen
Maar toegegeven, ik heb dit ook niet zelf uitgevonden. Het idee van democratisch bestuurde coöperatieven bestaat al lang, in de vorige eeuwen waren er al zo'n projecten. Die liepen allemaal slecht af omdat ze zich toelegden op ambacht en handwerk en dan kan je de concurrentie met de massaproductie van fabrieken uiteraard niet aan.
Je hebt die concurrentie echter niet nodig. De Amish hun producten zijn niet prijscompetetief met de grote slachthuizen. Zij verdelen enkel aan zichzelf (en sinds kort ook aan gespecializeerde winkels omdat er blijkbaar mensen zijn die het extra willen betalen voor een 'groen' stuk vlees of een 'authentieke' lappen deken). Buiten taxatie op de grond hebben die gemeenschappen niets te maken met het kapitallistische systeem waarin ze verblijven. Ze zijn zelfvoorzienend en gedecentralizeerd. Decentralizatie is de grote sleutel, want zo houd je het apparaat dat de USSR ten val bracht buiten het systeem. De grote vraag blijft of de grote verwezenlijkingen op die manier nog kunnen gemaakt worden. Door een democratische federatie te maken van de cooperatieven, met zeer beperkte bevoegdheden, zou je dit moeten kunnen oplossen. ik denk hier aan bevoegdheden zoals onderzoek etc., helemaal niet zoals de huidige federaties, er bestaat geen precedent.

Dit lijkt me best wel een leuk idee, omdat je hierdoor ook de noodzaak voor revolutie ongedaan maakt, deze coops kunnen namelijk perfect bestaaan binnen een kapitalistische maatschappij.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden