Discussie: Langsnuiten
Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2009, 06:31   #9
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ja en neen ... Wat is het verschil tussen de Europese versie van de Volvo met snuit en de Amerikaanse ???
(Behalve de ongelooflijke cabine ...)
Ik weet niet of Volvo nog langsnuiten voor de Europese markt bouwt (vindt ik alleszins niet op hun website), wel weet ik dat sommige Amerikaanse langsnuiten in hun europese versie een korter wielbasis hebben. Dit wegens de draaicirkel.

Citaat:
Veel van de verschillen tussen beide kamionnekes komen trouwens door de wetgevingen op lengte en zo ...
Inderdaad. In de VS is de bepalende factor de "bridge formula", die bepaalt how zwaar een vrachtwagen van een bepaalde lengte maximaal mag zijn om over de interstates te rijden. Binnen deze norm is het voordelig om een lange wielbasis te hebben. Een VS truck mag maximaal 80000 pond wegen (36000 kg) en dat is minder dan in Europa. Een truck van dit gewicht moet echter wegens de bridge formula minimaal 19 m lang zijn, en dat is langer dan een vrachtwagen in Europa mag zijn op dit moment (max 16,5 meter voor een oplegger - trekker combinatie). In Europa mogen vrachtwagens wel zwaarder zijn dan in de VS, en is de toegelaten maximale aslast ook hoger.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden