Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2007, 17:48   #46
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Gebruik toch niet die Orwelliaanse term die totaal niet representatief is voor wat Holocaust revisionisten eigenlijk doen. Wat ontkend wordt, is de authenticiteit van claims als het getal 6 miljoen, het bestaan van gaskamers en de stelling dat het Duitse rijk alle joden wou uitroeien.... en dat gewoonlijk op wetenschappelijke basis. De term "holocaust ontkenning" is op zijn minst misleidend.
Bij het lezen van de startpost van deze thread dacht ik "Hé, interessante topic!", maar wat lager blijkt er een wrange bijsmaak aan te zitten.

Het nazisme was een monsterlijke staatsvorm, ik denk dat niemand daar enig zinnig verzachtend argument tegen in kan brengen, en de bewijzen zijn trouwens overvloedig aanwezig. De wraak op collaborateurs na de bevrijding deed niet onder in gruwel voor sommige van de nazitechnieken, maar de drijfveer was heel anders. Over die wraakreactie had ik eigenlijk graag gediscussieerd.

Maar het revisionisme, dat bewust en berekend de geloofwaardigheid van de geschiedkundige feiten over deze zwarte periode will aantasten is op een compleet andere manier minstens even aanstootgevend. Alle revisionisten spelen graag met cijfertjes en details van allerlei aard. Ze hebben zo hun twijfels bij die 6 miljoen doden, en zouden die kamers niet gewoon collectieve douches zijn geweest?

Eerst en vooral raad ik hen aan om eens wat archiefmateriaal, en vooral beeldmateriaal onder ogen te nemen. En misschien ook eens luisteren naar één van de slachtoffers. Wie daarna nog het bestaan van de gaskamers ontkent, en doet alsof de geallieerden in 45 met photoshop de foto's wat hebben zitten manipuleren leeft in een paranoide droomwereld.

Ten tweede zijn kwesties zoals of er nu 6 miljoen of 6000 doden waren van ondergeschikt belang. Wat telt is dat het nazisme en de holocaust symbolen zijn voor een vorm van geweld zoals we die in heel de wereldgeschiedenis nog nooit hebben zien verschijnen. Natuurlijk zijn genocides, zoals recent nog in Rwanda, ook al menig maal eerder in de geschiedenis voorgekomen, maar nog nooit heeft de mens een op zo'n berekende en industriële wijze zijn medemens in grote getale de dood ingejaagd. Nog nooit eerder werd de haat voor de andere op zo'n omslachtige pseudo-wetenschappelijke wijze gejustifieerd en in wetten en regels ingebakken. Nog nooit eerder werden mensen op zo'n manier tot waardeloze dingen gereduceerd. Zelfs al zouden er "maar" 6000 doden zijn geweest, en zelfs als zouden die gaskamers niet hebben bestaan, dan nog kent deze periode zijn gelijke niet als absoluut dieptepunt van de menselijke geschiedenis. Zelfs de massale genocide op de originele culturen van midden en noord amerika in de periode na de ontdekkingsreizen, die veel meer slachtoffers heeft gemaakt, had niet dezelfde ijzingwekkende graad van berekendheid. Wellicht is de slavenindustrie die daarop volgde nog één van de praktijken die moreel het dichtst in de buurt van de holocaust komen, maar slaven hadden tenminste nog een (geldelijke) waarde.

Als er één goed ding is wat het nazisme heeft voortgebracht, dan is het juist die herinnering aan wat er toen is gebeurd. Op die enkele jaren is een hoogontwikkelde samenleving als een kaartenhuis in elkaar gevallen en verworden tot een levende nachtmerrie, waarin fundamentele traditionele waarden opeens verdwenen en het daaropvolgende waardenvacuüm mensen deed ontaarden tot baarlijke duivels.

Mensen koesteren (misschien een rare term in deze context) het symbool van de holocaust, als het ultieme voorbeeld van wat nooit meer mag gebeuren. Ik zie daar alleen maar een voordeel in. En als mensen dan komen zeuren over exacte cijfers, dan vraag ik me af wat hun eigenlijke motieven zijn.

Voor wat betreft de nawerking van de holocaust (en dat is dus geen Orwelliaanse term maar een symboolwoord) in de houding tegenover extreem-rechts en het vlaams belang kan ik alleen maar vaststellen dat zowel het nazisme als de ideologie van dewinter op dezelfde basis zijn gestoeld, namelijk de superioriteit van één bevolkingsgroep tegenover een andere, op basis van ethnische en/of culturele criteria. Het is dus logische dat mensen die link leggen.

Laatst gewijzigd door Doki : 19 januari 2007 om 18:08.
Doki is offline   Met citaat antwoorden