Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2017, 15:14   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Voor 325,10 euro had ik vrouw zélf wel overgebracht

Ik heb het onlangs van nabij meegemaakt: een ambulance, behalve de 101 van de plaats van het onheil naar de dichtsbijzijnde spoed, is enorm duur.

De andere kosten die er waren voor redelijk ingewikkelde onderzoeken e.d.m. waren zo laag dat een mens zou twijfelen om zijn hospitalisatieverzekering op te zeggen. (wel geen éénpersoonskamer ...)

En ook meegemaakt: een ambulance in het buitenland is stukken goedkoper. Maar daar rijdt niet systematisch een verpleegkundige mee.
Is dat eigenlijk wel strikt nodig ?

Wat loopt er mis met dit aspect van onze ziekenkaswetgeving ?

titel: Voor 325,10 euro had ik vrouw zélf wel overgebracht
link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-o...ign=newsletter



Citaat:
Norbert Abeele (69) uit Leke en zijn echtgenote Maria (74) zijn verontwaardigd. Ze kregen een factuur van 325,10 euro in de bus voor vervoer per ambulance tussen het Serruysziekenhuis in Oostende en het AZ Sint-Jan in Brugge. Er was namelijk geen plaats op intensieve zorgen in Oostende. "Maar daar kunnen wij toch niets aan doen?", vraagt Norbert zich af. "De wet voorziet dat de patiënt het vervoer betaalt", reageert het ziekenhuis.
BART BOTERMAN

"Vorige dinsdag liep mijn vrouw een maagbloeding op en bracht ik haar naar de spoedafdeling van het Henri Serruysziekenhuis in Oostende, dat deel uitmaakt van het AZ Sint-Jan. Ze werd er verzorgd en diende ter observatie te blijven op intensieve zorgen. Daar was echter geen plaats, dus werd Maria naar het AZ Sint-Jan in Brugge gebracht met een ambulance", zegt Norbert. Maria lag er uiteindelijk vier dagen en is intussen thuis in Leke, waar ze verder herstelt. "Maar ik schrok mij rot toen ik gisteren een factuur in de bus vond. We moeten liefst 325,10 euro betalen voor het ambulancevervoer tussen Oostende en Brugge. Wij kunnen er toch niet aan doen dat er geen plaats meer was op intensieve zorgen en ze Maria moeten overbrengen? Waarom betaalt het ziekenhuis dat niet?", vraagt Norbert zich af. "Zij konden Maria namelijk niet opnemen." De man is niet te spreken over de werkwijze, evenzeer omdat hij vooraf niet op de hoogte werd gesteld van het prijskaartje. "Ik had mijn vrouw beter zelf gevoerd", voegt hij er aan toe.

"Overmacht"

Bij het ziekenhuis wordt verwezen naar de wetgeving. "Dat er geen plaats meer was op intensieve en de vrouw naar het AZ Sint-Jan moest worden gebracht, is overmacht. De arts vond de situatie te risicovol en besliste ambulancevervoer in te schakelen. Zo was er steeds een verpleegkundige aanwezig tijdens het vervoer", reageert Marc Vermeire, financieel directeur van het AZ Sint-Jan."Het ziekenhuis staat in voor de kosten van het vervoer als de persoon al is opgenomen in het ziekenhuis en elders moet worden ondergebracht. Dat was hier niet het geval, want er was enkel nog maar een spoedgevallendossier opgesteld en dat valt onder een andere wetgeving. De vrouw lag juridisch gezien nog niet in het ziekenhuis, maar enkel op de spoedgevallen. De wet schrijft voor dat een patiënt in dat geval zelf het ambulant vervoer moet betalen. De factuur is berekend op basis van de normale tarieven", besluit Vermeire. Dat kan Norbert allerminst begrijpen. "Een mens die het niet breed heeft, zou beginnen te twijfelen om een ambulance te bellen in geval van nood", besluit hij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden