Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2017, 13:29   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als geïnteresseerde in politiek zou ik ook na de afschaffing gemotiveerd blijven om te gaan stemmen. Het zou in ieder geval van de kant van de politici een blijk van vertrouwen zijn in de kiezer. Nu heeft de kiezer die naar het stemlokaal stapt een wettelijk vastgelegde dwang achter zich. En dat is allesbehalve goed. Overigens, er is een flinke scheut schijnheiligheid rond die kwestie. Diegenen die de huidige situatie mordicus blijven verdedigen komen aandraven met een doekje voor het bloeden. Dan hoor je ze verontschuldigend beweren "Ja maar, er is geen stemplicht hoor. Er is een "opkomstplicht" en dat is niet hetzelfde". Dit is onversneden onzin. Op het kaartje dat we een paar weken vóór de verkiezingen in onze brievenbus krijgen (met informatie omtrent het stembureau waar we heen moeten) staat telkens klaar en ondubbelzinnig vermeld: "Het stemmen is verplicht". De Belgen en de Luxemburgers zijn, samen met de Grieken (! ) de enigen in Europa waar de politici duidelijk in de bevolking zo weinig vertrouwen hebben dat ze het nodig vinden om de mensen als een kudde vee naar het stemlokaal te drijven. Dit is ronduit beledigend! Er is overigens zo vele decennia geleden nooit gestreden voor een stemplicht maar wel voor een stemrecht. En dat recht wil ik als burger in volle bewustzijn en in volle vrijheid op mijn initiatief kunnen uitoefenen. België is volstrekt niet méér democratisch omdat er hier een opkomst/stem"plicht" bestaat. Het is niet aan het al of niet bestaan van dergelijke plicht dat de graad van democratie kan gemeten worden.
waarbij de media dan al jarenlang het taboe handhaven ... ook in BE komt +-15% van de bevolking al tientallen jaren niet opdagen voor stemmingen ...

maw door deze praktijk vervallen de gehanteerde argumenten van democratische superioriteit door gehele vertegenwoording in de stemming ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden