Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2003, 13:33   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het proleem met ASO is die A: Algemeen.

Het aso dient namelijk als een voorbereiding op latere verdere studies, men gaat er van uit dat leerlingen nadien naar een hogeschool of universiteit zullen gaan voor een specifiekere studie. Maar omdat er zo gigantisch veel studierichtingen zijn en de meeste leerlingen zelfs in het zesde middelbaar nog niet goed weten wat ze later gaan doen, kan men niet anders dat een algemene secundaire opleiding geven. Vandaar dus de 'A'. Dat betekend: een beetje van elk, dus een beetje wetenschappen en een beetje talen, en een beetje menswetenschappen.

Er bestaan binnen dat ASO wel verschillende richtingen. De wetenschappelijke richting krijgt uiteraard een pak meer wiskunde (tot 8 uur per week), de menswetenschappen veel minder (twee geloof ik, toch wel een minimum noodzakelijk in deze maatschappij). Die laatste legt meer de nadruk op talen. Dus het hangt er allemaal echt van af welke richting je volgt. Ik vond persoonlijk bijvoorbeeld dat ik hoewel ik de wiskunde richting had, nog te veel taal lessen kreeg, maar da's nu wel om persoonlijke redenen
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline