Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2017, 13:16   #86
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Als ze niet voor overlast zorgen zie ik er geen graten in. Maar ik begrijp Polen en Hongarije ook dat ze dit niet willen. In tegenstelling tot België hebben die landen een heel multiculturele geschiedenis achter de rug.
Polen had grote Joodse, zigeuner, Wit-Russische, Duitse etc. minderheden nu niet meer. Hongarije werd overheerst door Oostenrijkers en Turken, en ze wonen al vele eeuwen samen met Slovaken, Roemenen, Duitsers, zigeuners en Serviërs. Punt is echter ook dat die landen veel minder welvarend zijn, dus migranten willen er zowiezo niet blijven, en er niet de cultuur van individuele vrijheid bestaat als in België. Als je in Hongarije gaat wonen moet je Hongaars leren, palinka drinken en lokale vrienden maken, anders zijn zelfs basisvoorzieningen als elektriciteitsaansluiting, gezondheidszorg, laat staan een job vinden geen zekerheid. Vrienden bij de politie en het gemeentebestuur is ook zeer handig om je papieren in orde te krijgen. Daar komt soms wat fooi en enkele glaasjes "Schnapps" bij te kijken, zoals in de meeste Oost-Europese landen. Dit zijn "ons kent ons" landen, je kunt je niet zomaar in je eigen cocon leven zonder daar grote nadelen van te ondervinden.
Voor bvb. moslims is dat veel minder aantrekkelijk dan onze individualistische cultuur. Ze moeten zich daar wel integreren. Syriërs in Rusland bvb. kunnen enkel een verblijfsvergunning krijgen als ze lokale vrienden die dit voor hen regelen, hebben of met een Russische getrouwd. Anders worden ze verplicht in illegale fabrieken te werken waar de politie dagelijks langskomt om hun loon nog wat af te romen...
Ik wil maar zeggen, door onze huidige maatschappij, de politiek van onze leiders(alle culturen moeten kunnen samenleven, zolang de economische elite er maar wel bij vaart en enkele basisafspraken geëerbiedigd worden, het Amerikaanse model met andere woorden), en onze economische situatie is het heel normaal dat miljoenen naar hier willen verhuizen.

Maar ik geef toe dat de "integratie" (waar eigenlijk geen sprake van is) zeer slecht verloopt in veel gevallen, met als uitschieters de Turken en Marokkanen die zelfs na generaties nog niet integreren. Integendeel, een vriendin van mij is Belgische met een Marokkaanse vriend. Zijn familie zet haar onder druk om moslim te worden en niet meer te drinken... dat is echt wel de omgekeerde wereld... Daarvoor had hij een andere vriendin, maar die wilde zich niet "aanpassen", zijn woorden...
Kent ge hem van de tijd dat ge nog in de Marok woonde misschien ??? Ge weet wel, na uw studententijd in Libya...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline