Los bericht bekijken
Oud 16 december 2002, 00:49   #6
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
6. Bepaalde kosten pas in rekening brengen ná het overlijden[/u][/b]

Om de stijgende kosten van de gezondheids- en bejaardenzorg te kunnen blijven dragen, zou eveneens overwogen kunnen worden een deel van iemands ziektekosten, e.d. pas ná het overlijden aan te rekenen op zijn of haar nalatenschap, bv. enkel op het gedeelte dat de 100.000 euro overschrijdt (wat er op neerkomt dat op nalatenschappen tot 100.000 euro geen ziektekosten in rekening zouden worden gebracht).
Dat is een interessante denkpiste die ik zelfs verder zou willen doortrekken: de "post-mortem belasting".

Tijdens je leven mag je zoveel als je wilt verdienen, maar na je overlijden kunnen alle erfgenamen tesamen maar een bepaald maximaal bedrag of waarde erven, bvb 500.000 EUR. Al de rest komt als post-mortem-belasting terug naar de gemeenschap.

Op deze manier voorkom je generatie-rijkdom en kun je met dit geld de generatie-armoede uitroeien. Zo creëer je meer maatschappelijke gelijkheid, zonder de ontplooiingsdrang van de mens te beknotten. En geef je iedereen meer gelijke startkansen.
Daar ben ik het volledig mee eens.
Iedere generatie moet zichzelf telkens opnieuw bewijzen.
Het meest faire systeem.
Ik stel voor om meteen ook eventuele gronden terug naar de maatschappij te laten vloeien.
Gronden zijn gemeenschapsbezit en kunnen enkel 'ontleend' worden.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden