Los bericht bekijken
Oud 23 april 2017, 21:11   #124
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mijn voorouders komen deels uit Vlaanderen. Het land is gestolen van mijn voorouders, ordinair landjepik. Ook vandaag gebeurt dit nog, bijvoorbeeld de Krim en Rusland.
Hoezo ? ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zeeuws-Vlaanderen, Noord Brabant en Nederlands Limburg is ook ongevraagd losgerukt van hun verwanten in de aangrenzende landstreken in België, dat was ook een vorm van landjepik.
Maar ook dat vind ik een vreemde redenering!
Wat voor vreemde zienswijzen, en vooral dan van zij die de Gootnederlandse Gedachte genegen zijn....

Jullie lijken ervan uit te gaan dat er een vastomlijnd zuiden en noorden bestond en het bijgevolg duidelijk is wie van wie land pikt. Het ging echter voor een stuk om een burgeroorlog. De grens tussen noord en zuid werd slechts vastgelgd in 1648 en tot dan was alles mogelijk waarbij de opstandelingen probeerden de ganse Nederlanden onder kontrole te krijgen en Spanje probeerde de opstandelingen te verdrijven, liefst uit de ganse Nederlanden.
Daarbij wisselden gebieden uiteraard al eens van kamp zonder dat men kan zeggen wie recht heeft op die gebieden, (tenzij men partij kiest voor Spanje of voor de Opstand.)
In 1648 werd de match uitgefloten en werd een lijn getrokken tusssen de twee kampen volgens de posities die ze toevallig hadden ingenomen. Voordien bestond er geen noorden en zuiden en kan men ook niet beweren dat de ene van de andere land pikt.
Citaat:
Sterker tot 1795 werden we behandeld als Bezet Gebied, ordinair landje pik dus.
Daar hebt ge inderdaad wel een punt.
Die gebieden waren bevrijd dus ligt het voor de hand dat ze volwaardig hadden mogen meespelen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 april 2017 om 21:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden