Los bericht bekijken
Oud 30 september 2010, 16:27   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Relevantie? Ik zeg louter dat consumentendemocratie gelul is. Werd verder geëxpliciteerd door Pelgrim, maar voel je vrij om argumenten op tafel te leggen ipv mij aan te manen om wat te gaan studeren. Dat is toch geen fatsoenlijke discussie, op die manier.
'k weet niet. Vinden wij 'democratie' gelul omdat kinderen geen stemmen hebben? Vinden wij democratie gelul omdat kiezers van het VB al jaren worden uitgesloten? Neen; want ze mogen meedoen.

Consumentendemocratie betekent dat, in een markt, er geproduceerd wordt volgens de (effectieve) vraag van de consument. Ik wil ook een cabrio, villa enzo. maar dat wordt niet geproduceerd voor mij, omdat er geen effectieve vraag is, i.e. 'k heb niet de middelen (of wil die niet opgeven) voor die zaken.

Niemand zal ooit beweren dat 'consumentendemocratie' zal zorgen dat we allemaal rijk enzo worden. Het enige is dat beslissingen van productie geleid worden door de effectieve vraag van consumenten. Lijkt mij toch beter dan enig alternatief van economische institutionele omgeving dat ik ken.

Het verwijt van 'cijnskiesrecht' moet ook wat genuanceerd worden. Het is waar dat Bill Gates meer zal kunnen kopen dan ik, maar het merendeel van alle mensen maakt producten voor de grote massa aan consumenten. Is het per se zo'n nadeel dan dat Gates zoveel meer koopt?

Het is waar; de grote massa in de derde wereld zal niet teveel kunnen kopen. Hun productiviteit - wegens een gebrek aan liberale instellingen - zorgt ervoor dat ze niet te veel kunnen kopen. Dat is jammer, maar ik zien iet in hoe 'consumentendemocratie' aanvallen of vervangen door iets anders hen ineens rijker zal worden.

Maar alweer; het staat jullie altijd vrij om alternatieven te suggereren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden