Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2010, 01:35   #36
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Specifiek wat "geld" betreft: er zeker voor zorgen dat de waarde van dat geld niet daalt, dat de koopkracht van de bevolking dus niet daalt.
Voorts zou geld weer een middel moeten zijn (om waarde van een product of dienst te berekenen), geen doel.

Hoe?
Tja, vandaar dus dat ik deze draad ben begonnen

Persoonlijk ben ik wel te vinden voor een meer gedecentraliseerd stelsel, waarbij bvb lokale gemeenschappen het recht moeten hebben om voor de lokale economische aangelegenheden ook een lokale munt te hanteren, in de vorm van een echt fysiek ruilmiddel waarvan de totale hoeveelheid die in omloop is wordt bijgehouden door een democratisch bestuurde stadsbank of zoiets. De nationale munt zou op dezelfde manier moeten beheerd worden door een centrale bank die ook aan zo veel en diepgaand mogelijk democratische controle wordt onderworpen. Alleszins moet de huidige versie van de centrale bank verdwijnen.

Het LETS systeem lijkt me ook wel een optie maar dat ken ik niet zo goed.

Ah, en uiteraard moet de neuro afgeschaft worden.
Ik zit mij eerlijk gezegd af te vragen of een centraal monetair beleid, nationaal, internationaal of lokaal, nog wel steek houdt voor de toekomst, links of anders. Het staat inderdaad vast dat we van de euro vanaf moeten. Maar dat geldt evengoed voor de dollar, de yen, de yuan enzovoorts enzoverder. De vraag is waardoor dat vervangen moet worden. Maar dan zijn we eigenlijk niet meer aan het praten over een links monetair beleid maar over een hervorming/verandering/evolutie van het hele financiële wezen door de introductie van één of meerdere monetaire goederen die niet te controleren vallen door een beperkt aantal personen.

Er zijn momenteel al een heel aantal alternatieven voor het oudere BigBanks-systeem, van PayPal (waarvoor je zelfs geen waarheidsgetrouwe identificatie meer nodig hebt) tot online goudkluizen en inderdaad ook LETS-systemen. Zoals het er nu voorstaat en naarmate de technologische kennisdrempel blijft zakken, is het niet onrealistisch dat binnen afzienbare tijd erg grote delen van het financiële wezen compleet buiten de controle van staat en banken vallen. Met PayPal is dat nu zelfs al het geval. Traditionele banken zijn alleen nog nodig om geld te versluizen naar online kluizen. Zodra ook dat kan zonder gebruik te maken van traditionele banken, is het hek helemaal van de dam.

Momenteel zitten we in het stadium waarbij overheden en grote banken nog redelijk wat vat hebben op het financiële systeem en tegelijk kunnen bestaan met alternatieven. Het lijkt mij echter dat de grote instituten in een race zitten die ze niet kunnen winnen, daarvoor hebben de jongste generaties teveel technologische ervaring. Ik voorzie nog serieuze conflicten tussen overheden en alternatieve systemen wanneer politici en bankiers doorkrijgen dat ze langzaam maar zeker hun monetaire greep op de bevolking aan het verliezen zijn. Daartegen zal het gelukkig al te laat zijn voor die fossielen.

We gaan in de toekomst te maken krijgen met een financieel systeem waarin de huidige mobiliteit van geld in vergelijking niets is. Iets met honderden systemen �* la PayPal, maar dan stukken geavanceerder, die allemaal met elkaar communiceren en toegankelijk zijn op de laatste nieuwe wijdverspreide technologie. Eigenlijk ontbreekt daar niet al te veel meer voor. Rechtstreeks storten op rekeningen is nog een probleem omdat men langs traditionele banken moet passeren, maar betalen in de winkel gaat al wel met een credit of debitkaart van PayPal. Het enige wat eigenlijk nog echt een probleem is, is de maatschappelijke gewenning en de verspreiding en ontwikkeling van de nodige tools, maar daar wordt aan gewerkt.

De vragen die we ons kunnen/moeten stellen zijn vooral de volgende:
  • Welke middelen kunnen we als 'geld' gebruiken?
  • Welke tools hebben we nodig om gemakkelijk toegang te regelen?
  • Hoe zetten we een gedecentraliseerd solidair systeem op?
  • Hoe stappen we volledig af van euro's, dollars, yens, &tc?
Als ik het bij het juiste eind heb, dan worden vragen over monetair beleid binnenkort even irrelevant als vragen over copyright op digitale media. De beslissing komt de facto bij het grote publiek te liggen. The old financial régime and their friends ... they're going the way of the dodo!

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 oktober 2010 om 01:40.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden