Los bericht bekijken
Oud 19 december 2014, 15:59   #24
Ambiorix1966
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2014
Berichten: 212
Standaard

1500 per maand per persoon is van de pot gerukt.
In ons gezin zijn we in 2015 met 3 studerende kinderen +18 jaar. Dit zou betekenen dat wij en vergelijkbare gezinnen een inkomen van 7500 euro per maand krijgen. Ik schat dat slechts 20% van de gezinnen op dit moment een inkomen van +7500 euro heeft. Vooral mensen met een repetitief en saai werk zullen zeker minder gaan werken waardoor onze economie nog meer onder druk zou komen.
Ik vind het idee van een basisinkomen ok, maar zou het verfijnen in mijn 'Plan'.
Belangrijkste programmapunten
1. 'Iedereen heeft recht op Luiheid' en recht op een basisinkomen.
Elke volwassene (met lokale roots) krijgt 500 euro per maand op zijn rekening. Van Jef in de goot tot Marc Coucke. Kinderen van 200 tot 400 euro, volgens de leeftijd.
2. Iedereen heeft recht op werk
Elke +18er kan zich naar zijn gemeente begeven waar hij recht heeft op jaarlijks contingent van 300 voor en/of namiddagen van 3h te werken waarvoor hij een netto vergoeding ontvangt van 20 euro per halve dag. Dit betekent een bijkomend inkomen van 500 euro per maand. Geldig voor iedereen dus ook voor de arbeidsongeschikten. In mijn model is iedereen arbeidsgeschikt, je moet maar eens naar de ergste gevallen in een beschermde werkplaats kijken. De jobkes die deze mensen kunnen doen zijn heel divers : van straten proper maken tot bejaarden oppassen,...
3. Vrij belastbaar minimum = 12000 euro per jaar
4. Basisgezondheid en onderwijs is gratis tot 18 jaar. Vanaf 18 jaar kan iedereen een rentevrije lening aangaan om ZELF zijn studies te betalen. Gedaan met te studeren tot zijn dertigste op kosten van de arbeider !
5. En nu het belangrijkste programmapunt : Afschaffen van 1000-den instellingen zoals OCMW's, Werkloosheiddiensten, Mutualiteiten, Armoedediensten, Diensten van studiebeurzen, Kinderbijslagdiensten,...
6. Tax shift naar gebruik van grondstoffen. Maar vooral minder belastingen aangezien er veel minder overheid is. Van 54% overheidsbeslag naar 30% zou de doelstelling moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Ambiorix1966 : 19 december 2014 om 16:03.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden