Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2017, 21:58   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk eens Jan, ik ben geen Jood en al evenmin een "nep-Jood". Maar ik geloof wel in het bestaan van een God. Ik heb bovendien een bepaalde belangstelling voor de joodse visie ter zake. Die belangstelling heeft er mij toe gebracht mij daar wat meer in te verdiepen, onder andere in de Tanach of Hebreeuwse bijbel. Daarin ben ik niet de enige en dit betekent evenmin dat ik dan als een soort discipel thuis hoor bij een of andere "categorie", "obediëntie" of wat dan ook.
U spreekt van "Hineininterpretierung", maar daarin bent u verkeerd. Ik lees met belangstelling de interpretaties van sommigen, vorm ook mijn eigen mening over punten waarvan ik denk dat ik ze begrijp. Maar ik verwerp het slikken van dogma's.
Ik vat uw bericht samen: "ik lees de bijbel zoals ik dat wil, desnoods geef ik een heel andere betekenis aan wat er staat."

Kijk, er staat in de bijbel dat God Zijn volk uit Egypte leidde en dat Mozes daarbij bijvoorbeeld de zee in twee splijtte. Is dat volgens u gebeurd?

In het OT lees ik dat Aärons zonen door een wonderbaarlijk vuur worden verteerd dat plots uit het heiligdom komt. Is dat gebeurd?

De omwalling van Jericho valt op een miraculeuze wijze. Door Gods ingrijpen. Echt gebeurd?

In het boek Rechteren verneem ik dat Samsons kracht in zijn haar schuilt en dat hij die kracht verliest wanneer zijn haar wordt afgeknipt. Waar of onwaar?

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan, want het OT staat vol wonderen en verhalen die natuurkundig niet zomaar te verklaren zijn (wat uw criterium was om schamper te doen over Maria - wat trouwens een kenmerkende negatieve trek is van bepaalde Joden).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden