Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2015, 19:23   #37
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Beste Eurosceptic. Bent u wel zeker dat men u de juiste info over Argentinië gegeven heeft? Ik kan me vergissen maar zilver lijkt me vrij om te verhandelen. Er zijn of waren restricties voor goud ingesteld tijdens de default. En die gelden enkel voor geïmporteerd goud. De verkoop werd in 2012 op maximum 100 gram goud per persoon per dag gesteld omwille van de sterke vraag.

Men kan hier in Bolivia vrij zilver of goud kopen. Ik weet niet of men dat in België kan of mag verkopen echter. Dat zijn dan namelijk geen speciale munten of zo.

Is fysiek zilver beter als goud?

Is men niet beter af met mining bedrijven? Die staan op een tien jaar laagtepunt sinds de top van 2011.
Ik kan dit moeilijk toetsen.
Ben in ieder geval zeer benieuwd naar officiële providers van goud en zilver (aankoop en verkoop) in de Argentijnse munteenheid. Zelf kan ik er geen vinden. Volgens de bank is 1 euro ongeveer 9 peso's, en op de zwarte markt bijna 15.

Dit zou betekenen dat legale verkoop van goud ongeveer 10 000 peso's per ounce zou kosten. Op de zwarte markt kan ik die kopen voor zo'n 600 euro ipv 1040, waardoor ik in no time een miljonair zou worden.
Ik vraag me dus af hoe die markt zou werken want hier geloof ik niks van.

De devaluatie van de peso in 2002 hield in dat spaarcenten van de Argentijnen volledig waardeloos werden gemaakt door de overheid. In anticipatie hiertegen wilde de bevolking zich verzekeren door bvb dollars, of goud of zilver te kopen.
Dit alles werd door de regering onmogelijk gemaakt. Dat is letterlijk een gijzeling waarbij je je niet mag verzetten tot alles gepikt is "om de banken te redden".

Ik voorspel het zelfde lot voor de euro, en wil me verzekeren VOOR het kopen van edelmetalen ook bij ons illegaal wordt gemaakt.

Zilver is beter dan goud in de zin dat er vraag naar is (oa onderdeel in gsm's, medicijnen) maar om die reden wordt het zo'n 20% belast. Zo'n 98% van het zilver op aarde is ook weg.

Ik twijfel over aankoop omdat ik vrees voor moeilijkheden bij verkoop, zoals extra belasting en politieke interventies cfr Argentinië.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 13 juli 2015 om 19:24.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden