Los bericht bekijken
Oud 23 september 2016, 13:00   #33
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een doorsnee woning kost ongeveer drie keer 85.000 euro. Trek het "bezit" van 85.000 euro af van wat de gemiddelde woning kost en de gelukkige Belg heeft nog 170.000 euro schuld over. Heeft de gemiddelde Belg naast een eigen woning ook nog 50.000 euro spaargeld, en steekt hij de laatste cent in de afbetaling van zijn woning, dan heeft hij nog altijd 120.000 euro schuld. Plus de belastingen die hij elk jaar op zijn eigendom moet betalen. Wetend hoeveel belastingen ik betaal op mijn kleine appartementje met garage (mét aftrek van 25% vermindering wegens bescheiden woning) kan die belasting alleen al de bezitter van een gezinswoning rond de 1000 euro per jaar kosten. Daarbovenop komt de afbetaling van zijn lening. Dat is om en bij, of zelfs meer, dan de huur van een huis of appartement.

Ik zie niet bepaald een reden om daar jaloers op te zijn.

Als men een huis heeft dat 220.000 waard is maar een hypotheek van 170.000, dan heeft men een vermogen van 50.000 hé... En niet een negatief vermogen van 170.000.

De hypotheekschuld moet je aftrekken van de waarde van je woning. Er is geen enkele reden waarom men de hypotheekschuld wel mee in de vergelijking zou nemen, maar niet het actief waarop de hypotheek is gevestigd.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden