Los bericht bekijken
Oud 18 november 2008, 22:00   #191
UFSIA
Parlementslid
 
UFSIA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 1.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
En wie zal er na leterme en co komen ? Zal het dan zoveel beter zijn ? De cvp/cdv heeft in het verleden al vaak de vlaamse zaak overboord gesmeten toen 't haar goed uitkwam. Neem Eyskens, Martens , Dehaene en co ... zijn die ZO vlaamsgezind ?

Maar kom, jij noemt jezelf Daensist ... hier wil ik toch even op ingaan.


Daens illustreert namelijk dat er al van in de 19de eeuw bij de katholieken een tweespalt is. Jij zal de film Daens al wel eens gezien hebben in de les geschiedenis of op TV , herinner je je de scene van de fabrieksbazen onder leiding van Woeste die zich zo denigrerend over de arbeiders uitlieten ?

Woeste was toen leider van de Katholieke Partij , een beetje zoals Leterme en co vandaag. Woeste verraadde de zaak van de arbeiders en Daens verliet zijn partij en nam het WEL voor hen op. Jaren later zijn zijn opvolgers weer samengegaan met de groep rond Woeste's opvolgers en ze zijn zich " christen democraten " gaan noemen. Maar in sé zijn de twee strekkingen - die van Daens en Woeste om het even losjes uit te drukken - altijd al vertegenwoordigd geweest in die ene Katholieke Partij.

En het is bijna altijd zo geweest dat de conservatieven de macht hadden.


Ik snap je niet goed, als jij je spiegelt aan Daens dan zou je toch de eerste moeten zijn om in zijn voetsporen te treden en - zoals Hij - de bestaande katholieke partij de rug toe te keren ? de eerste keer dat Daens in het parlement het woord nam werd hij ook vierkant uitgelachen ( door Charles Woeste ). Beetje zoals jij en Leterme. Alleen was Daens naar mijn aanvoelen wel consequenter.

Vroeger in de figuur van Daens' vijand Woeste , vandaag in de vorm van Leterme en Peeters. Daens is in 1893 uit de toenmalige Katholieke Partij gestapt, net omdat Hij wel consequent wilde zijn en opkomen voor waar hij in geloofde. En de katholieke partij is verplicht geweest om zich aan te passen omdat er katholieke stemmen vertrokken.

Ik zou mezelf gerust ook een Daensist durven noemen, ik vind dat die man goede inzichten had en morele waarden om U tegen te zeggen. En het is net DAAROM dat ik niet op de vroegere CVP , huidige cdv meer zal stemmen. Stemmen op de cdv is dat niet zoals stemmen op de vijanden van Daens ?


Of vind jij dat je lid moet zijn van de cdv om een Christendemocraat te mogen zijn ? Die partij heeft heus geen monopolie op bepaalde waarden. Als jij van jezelf zegt dat je christendemocraat bent dan ben je dat toch niet opeens kwijt als je cdv de rug zou toekeren ?


Misschien is mijn berichtje al veel te lang, misschien herhaal ik dezelfde vraag te vaak, misschien blijf ik te lang stilstaan bij de waarom vraag, maar als je tijd en zin zou hebben om me te helpen antwoorden te vinden zou ik 't enorm appreciëren.


mvg. sint ignacius
Ongetemde Leeuw ?

Ik zag dat je na een paar dagen wat minder actief weer op 't forum bent en ik dacht, "ik zal die post even bumpen", hopend op een reactie ?



mvg. sint ignacius
__________________
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden