Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2016, 01:52   #1715
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Ik deel je analyse volledig. Alleen denk ik niet dat Erdogan het al goed en wel beseft. Met die Russische vlieger neer te halen heeft hij zich de woede van de Russen op de hals gehaald. Rusland gaat niet alleen economisch Turkije wurgen maar ook militair. Rusland gaat volop de Koerden steunen en zorgen voor zware instabiliteit. De VS gaat zijn ogen sluiten en de Syrische Koerden steunen om een einde te maken aan IS.
Wat heel die episode ook bewijst is dat Rusland een trouwere bondgenoot is dan de VS, zelfs al hebben ze minder geld. Ze beschermen en helpen hun trouwe bondgenoten, ook in moeilijke tijden. De Amerikanen hebben trouwe bondgenoot Mubarak gedumpt als een stuk stront toen die het lastig kreeg, en kozen de kant van de moslim broeders. Assad heeft echt gevochten als een leeuw (Assad betekent leeuw in het Arabisch heb ik mij laten vertellen), en lijkt, tegen alle voorspellingen in, aan de winnende hand. Nu moet hij vooral niet overmoedig worden, en hij moet een deal met de Koerden sluiten. Zijn achterban zal z'n vertrek niet aanvaarden, dus die eis zal de VS moeten dumpen. Er zullen pro forma enkele soennitische oppositiefiguren opgenomen worden, en de Koerden krijgen grote autonomie, maar het regime blijft overeind, denk ik.
Dan kan de lange en pijnlijke heropbouw en verzoening beginnen, zoals na elke burgeroorlog.
De Syriërs zelf, ik heb vandaag met een gesproken, willen vooral een einde aan de ellende. Het zijn intelligente mensen die meestal hoogopgeleid zijn.
De enorme tegenstellingen zullen blijven bestaan, maar dat moet op politiek vlak geregeld worden. 2 mogelijkheden, ofwel gaat het regime voor de totale overwinning (behalve de Koerden, Koerdische autonomie is onvermijdelijk geworden) en dan wordt het nog veel totalitairder dan vroeger, ofwel gebeurt een machtsdeling zoals in Libanon.
Het laatste lijkt aantrekkelijk, maar je moet wel weten dat Libanon dikwijls onbestuurbaar is. Maar het feit dat de burgeroorlog niet is overgeslagen naar Libanon is op zich al een enorm succes, en zuiver te wijten aan het feit dat de Libanezen zich de horrors van burgeroorlog nog zeer goed kunnen herinneren.
tomm is offline