Los bericht bekijken
Oud 11 april 2016, 11:17   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Godsdienstvrijheid wordt nu teveel op een piedestal geplaatst.

Godsdienstvrijheid is eigenlijk maar een vanzelfsprekendheid, dezer dagen.

De vrijheden als 'vrijheid van vereniging', 'vrije meningsuiting' enz. geven voldoende garanties voor de vrijheid van godsdienst.

Er bestaat toch ook geen "vrijheid van sporten". Ik mag toch kiezen of ik ja dan neen aan sport doe, buiten wanneer daar wettelijke verplichtingen toe zouden zijn (in het onderwijs; vroeger tijdens de dienstplicht ...). En ik mag kiezen aan welke sport ik zou doen. Ik mag zelfs zelf een nieuwe sport uitvinden ....
Er bestaat toch ook geen "vrijheid van autobezit" ... "vrijheid van drankgebruik" (of ik nu koffie of thee drink ...)
Het is omdat Europa een bittere herinnering heeft aan eeuwen religieus geïnspireerde gruwelijke slachtpartijen, folteringen, gedwongen bekeringen, discriminaties allerhande. Allemaal omdat de ene fractie niet kon dulden dat ze moest leven met andere fracties die ofwel vasthielden aan andere interpretaties ofwel het vertikten een ander religieus gezag te erkennen. De gevolgen daarvan (vooral in de 16e en 17e eeuw) waren zo vreselijk dat het nuttig werd geacht godsdienstvrijheid in het juridisch basischarter van nagenoeg alle landen op te nemen. Je kunt hier moeilijk een ersntige vergelijking gaan maken met "vrijheid van sportkeuze, autobezit..." en andere trivialiteiten.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden