Los bericht bekijken
Oud 16 juni 2004, 10:33   #840
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
]Amen...
Maar ik ben niet voor een switchend systeem, Amsterdam is al eeuwen lang de hoofdstad van Nederland...
Amsterdam werd pas de hoofdstad van 'Nederland' in 1806, toen Napoleon het koninkrijk Holland creëerde en er zijn eigen broer Lodewijk-Napoleon op de troon dropte. Tot dan toe zaten alle centrale regeringsinstellingen van de Republiek in Den Haag (zoals nu nog steeds het geval is). De stad had tot dan toe trouwens geen enkele 'bestuurstraditie', ook dit in tegenstelling tot Den Haag of Brussel.

Citaat:
In het huidige België is Brussel de hoofdstad, maar jullie zeggen allemaal dat 'België' niet bestaat.
Brussel is al 'onze' centrale hoofdstad sinds de Bourgondische periode en mag dat voor mijn part altijd blijven.

Citaat:
Ik denk als Nederlander dat jullie Antwerpen misschien wel meer als hoofdstad zien dan Brussel, of heb ik het dan fout?
Ja.

Citaat:
Maar ik denk dat je de allure van Amsterdam als hoofdstad gewoon moet behouden, dat afwisselen van hoofdstad vind ik zo'n omslachtig gedoe.
Amsterdam? Allure als hoofdstad? U bent nog nooit in Brussel, laat staan Parijs, Londen of Berlijn geweest he? Dan heeft zelfs Den Haag nog meer allure...

Citaat:
We kunnen hierover natuurlijk altijd van mening verschillen, maar zoiets kleins hoeft een hereniging natuurlijk ook niet in de weg te staan!
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden!
Kan ik mee leven, mits een (con)federatie.

Citaat:
Voor de Walen is het het beste om zich bij Frankrijk te voegen. Ze zijn nu erg afhankelijk van de Vlaamse subsidies heb ik begrepen, die zullen bij een hereniging natuurlijk vervallen. Misschien dat ze dan op hun knietjes om subsidie komen smeken in Parijs!
Waarom zou je Wallonië afstoten, als je dan toch een hereniging wil (cf. supra)?

Citaat:
Maar verder vraag ik mij bijvoorbeeld af: gaan de Vlamingen akkoord met het Rood-Wit-Blauw, met het Koningshuis en het volkslied?
Ja - neen - ja.

Citaat:
De leeuw is in Nederland natuurlijk ook een statensymbool, maar het staat niet in de vlag.
De statenleeuw, maar dan met de originele zeventien pijlen in plaats van de latere zeven.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden